måndag 21 mars 2016

Det här med våren och att vara avundsjuk

Det här med våren, ja.....
Den där våren kom lite av sig i natt, för i morse vaknade vi till 
flera centimeter med nysnö. Nu har ju jag väntat på våren i evigheter
och det ser ut som om den ännu är långt borta.
I flera dagar har jag dräglat över fina vårbilder med blommor som
blommar så vackert där söderöver.... Ja, söderöver - men inte här hos oss. Nej.
För här har vi ännu massor av minusgrader och massor av snö.....
("Långa och kalla mars" som min mamma alltid brukade säga.
Men då när jag var yngre fanns ju inga vackra instagrambilder
och då visste man ju inget annat....).


 Så här såg det ut i slutet av mars förra året här hos oss (bilden ovan)....
Men inte i år alltså.
Fotot nedan knäppte jag i går innan den nya snön
hade bäddat in allt i mera vitt....


I solen bredvid växthuset var det snöfritt i går och mina snödroppar började
sticka upp bland fjolårslöven.  Mina snödroppar är på gång!
Men mera än så är det inte.....
Jag är så avundsjuk på alla som kan vårkratta och göra fina i rabatterna,
som kan gå runt i naturen och fota den första blåsippan och den
första tussilagon....
Men det skall jag säga, att när våren kommer hit upp till oss i norr
då säger det bara POFF! Och så kommer allt på en gång...
(Ojoj, det här med att vara avundsjuk....)

 
Så här mycket snö hade vi i morse.
(Blink, blink....)
 

3 kommentarer:

  1. ja fy vad snö som har kommit.. verkar långt bort våren nu igen.. men det är väl precis som det skall va...ha en bra påskvecka!

    SvaraRadera
  2. Nog blev man överraskad idag morgon men det hör ju årstiden till ,kramen Nette

    SvaraRadera
  3. Åhh,då vågar jag inte säga ett knyst om att vi hade strålande solsken och tvåsiffrigt på termometern idag. Jag tänker inte heller nämna att krokusen blommar för fullt och att rabarbern har kommit upp. ;) Men vet du, allt det härliga har du ju framför dig och snart så kommer det hos dig också. Och då har alla snödroppar och krokus hunnit blomma över hos oss. Då är det du som får njuta av den där skira första grönskan. :)

    Ta hand om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera