torsdag 24 mars 2016

Tuppen uppe i det blå


När jag besökte min barndoms kyrka i dag kom jag till att blicka uppåt
mot den blå himlen och mina ögon fastnade då på kyrktuppen.
Högst uppe i kyrkspiran sitter tuppen och ser ut över nejden.
Tänk så många vintrar (och somrar) den har hållit
 ställningarna där högst uppe!
Med en milsvid utsikt....


Kyrktuppen är kopparbeklädd och den är vitmålad med röd kam och gul näbb.
Den sitter där högt uppe i kyrkspirans topp, cirka 42 meter över marken.
Kyrktuppen anses symbolisera vaksamhet, den är en väktare.
Men den kan också vara en symbol för Kristus som segrar över
mörkrets och demonernas makter. "Kyrktuppen kallar oss att verka
medan dagen varar, men han är också domaren som väcker oss ur
syndens sömn" (så skriver man om tuppen i boken Fädernas kyrka - och vår).
Kyrktuppen anskaffades när kyrkan renoverades
åren 1738 - 1746.


Det om kyrktuppen. Påsktuppen.
Jag kom ihåg mina föräldrar med lite påskliljor idag
(ser ni så mycket snö vi har ännu.....).

4 kommentarer:

  1. Jag ska åka norröver imorgon och besöka pappas grav .Glad påsk till dig och familjen ,Nette

    SvaraRadera
  2. Så fin han är där uppe i toppen. :) Önskar dig en riktigt glad och fin påsk.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Tuppen är fin på den branta kyrkspiran!
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  4. Jaså ni har lite snö kvar hoppas den försvinner snart så ni får börja beundra vårlökarna.
    En riktig mallig stolt kyrktupp som sitter där uppe.

    Glad Påsk vännen i norr, ha en skön fin helg, kram/ Eva

    SvaraRadera