tisdag 15 mars 2016

Ankornas vårtvätt

Idag har vi äntligen klarblå himmel och massor av plusgrader! Tjohoo!
Det var riktigt varmt ute i solen, så jag gick ut för att dricka kaffe idag.


En korg med kaffetermos och dagens tidning fick följa med.
Jag lyfte ut den gamla stolen i en snödriva vid ladugårdsväggen och 
bredde ut ett varmt skinn över stolen.
Mmm, dags att njuta! 
Kisa mot solen och smutta på kaffe en helt vanlig tisdag,
 det är vardagslyx!


Ankorna fick komma ut för första gången denna vår.
Jag hade satt fram några vattenpytsar, för nu ville de tvätta av sig
vinterns smuts. Här är det Herr Anka som putsar fjäderdräkten. Först simmade
han i en pöl på gården och gjorde sig riktigt smutsig, sedan började
han tvätta sig och det här ämbaret vaktade han med hökblick, det
var hans vatten och ingen annans...


Fru Anka och Lillplutten (den har inte fått något namn ännu) fick 
hålla till goda med eget vatten. Kan ni månne se hur vattnet yr
 när lillen sprutar vatten över sig? 
Ankorna formligen stormtrivdes ute i vårsolen!


Jag stormtrivdes jag också! 
Ankorna kom hela tiden fram till mig och småpratade,
vi var alla formligen vårsolslyckliga! 
Och vi hade så mycket att prata om....

2 kommentarer:

  1. Trevliga dina små vänner ,visst har det varit en härlig dag med titt genom fönstret ,kramen Nette

    SvaraRadera
  2. Hahahaha vilka härliga ankor du har dom ser ut att stormtrivas av att vårsolen kommit å tittat till dom, klart dom måste få en tvätt.
    Kul med så personliga ankor som du har.
    Hoppas att du får en finfin dag i morron med.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera