tisdag 3 juni 2014

Var är alla humlor?

Det är säkert inte bara jag som undrat vart alla humlor och
bin har tagit vägen denna sommar. Äppelträden har blommat som aldrig förr,
och nästan inga humlor och bin har surrat i träden. Annat var det för flera år sedan.
Då samlades hundratalet humlor för rusiga matstunder i äppelträden....


I lördags såg jag tre eller fyra humlor i vårt äppelträd, som ännu blommar.
Dom var inte fler. Vart har alla humlor tagit vägen?
I går kväll såg jag ett intressant tv-program om just detta.
Det var en skrämmande berättelse om hur bekämpningsmedel och
parasiter ändrar beteendet hos humlor och bin. Naturens humlor och bin dör bort.
Detta leder till att blommorna inte pollineras och att vi i framtiden
inte kommer att ha den flora vi har idag....

3 kommentarer:

  1. Det har också varit för kallt för att få humlorna i rörelse igår såg ja humlor här .Det är ju också det att det börjar inte finnas blommor på åkrar ,ängar och dikesrenar .Soligt och vackert här på holmen .kram Nette

    SvaraRadera
  2. Jag såg med det programmet och det var riktigt skrämmande. Man tänker knappast på vilka följder det kan få att plocka in nya humlesorter. Faktiskt var det gott om humlor i vår rhodedendronhäck igår. Kram

    SvaraRadera
  3. Ja tyvärr är det dagen sanning och mycket skrämmande och sorgligt.
    Jag såg inga humlor i äppelträden men däremot i en annan buske, den heter Aronia. det var fullt av dem.
    Även i andra blommande buskar.

    Må gott/ Eva

    SvaraRadera