onsdag 11 juni 2014

Göken och svalan

Kuckkuuu...ggoo-gåå...
Gökens kännspaka läte hörs från flera håll, ibland kommer
ljudet från skogsdungen mot väster  ibland från söder. Att få syn på göken
är svårt, men det räcker så gott att lyssna till dess läten som förs vida kring i vinden. 
Det låter sommar, det överröstar alla andra fågelläten. De andra fåglarnas
kvitter blir till en fin bakgrundsmusik.


Vi pumpade upp lite vatten i såar häromdagen och det blev "lite översvämning".
Två ladusvalor kom flygande och landade på den våta fläcken.
De tyckte säkert det var skönt med lite vått i de torra markerna. Där satt de
och kikade på mig som smög mig fram med kameran.


Svalorna är en av de finaste sommarfåglarna, tycker jag. 
De glänser blåsvarta och deras flygturer är graciösa och vackra,
när de kommer klippande med sina vingar och styr med de långa stjärtpennorna.


1 kommentar:

  1. Svalor har vi i det öppna garaget, troget år från år. Den dagen du fångar göken är du verkligen skicklig!
    Jag har en fågelholk, prydnads typ vid planteringsbordet och där kvittrar blåmesungar för fullt. Så gott att en prydnad kan göra nytta! Då först blev det rätt!
    Hoppas jobb kommer in och semestern känns rätt när den kommer. För mig snurrar det på även om det kallas sommarlov. ♥

    SvaraRadera