lördag 28 juni 2014

Kimo bruk

Även denna sommar kommer jag att tipsa om fina historiska
miljöer i mitt närområde. Häromdagen åkte jag förbi Kimo bruk i Oravais
och eftersom jag aldrig tidigare besökt området tyckte jag att det faktiskt var
på tiden att se mig omkring i den gamla vackra bruksmiljön invid Kimo å.
Kimo bruk hör till en av Finlands äldsta industrier och grundades redan år 1703.


Den svensk-tyske handelsmannen Petter Heijke hade några år tidigare startat upp
Orisbergs bruk i grannkommunen Storkyro och han kände på så sätt till området kring Vasa.
Kimo var en lämplig plats för järntillverkning eftersom här fanns bränsle (skog
som gav träkol), forsar (som gav vattenkraft) och en hamn i närheten.
Järnmalmen fraktades med skutor över till Stockholm och Sverige.



Bruksägarna bodde alltid på annat håll, så Kimo bruk saknar en ståtlig huvudbyggnad.
Bruket styrdes av förvaltare. De anställda smederna kom i början av 1700-talet från
andra svenska och finska bruk. Brukets blomstringstid var mellan åren
1780-1866.



Forsarna i Kimo å utnyttjades från 1920-talet till att driva turbiner
som producerade elektrisitet. När jag besökte bruket var det nästan inget vatten
i ån, efter en snöfattig vinter och en torr vår och försommar var ån nästan uttorkad.
Men jag kan bra föreställa mig hur det såg ut för 300 år sedan. Då dånande forsarna,
det rökte från masugnen och de taktfasta slagen klingade när smederna jobbade.



Varje sommar ordnas smidesdagar vid bruket, det är säkert en sevärdhet.
På området finns också ett fint museum och ett charmigt gammalt café.

3 kommentarer:

  1. Har heller aldrig varit dit ,vet inte heller om det blir det är så mycket på agendan ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Intressant. Ska själv ta mig till Forsviks välbevarade bruksmiljö endera dagen. Inte långt härifrån.

    SvaraRadera
  3. Fler, däribland jag, borde nog göra som du...turista i sin hembyggd och upptäcka hur mycket intressant det finns på nära håll!! Allt detta hör ju till ortens historia, och kan vara intressant att veta, och även för mig som läser är det roligt att ta del av det!
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera