torsdag 19 juni 2014

Bastukväll på Strömsö

Gårdagskvällen var solig och ljummen. 
Och vet ni vad jag gjorde? Jo. jag tittade på tv i 6 timmar....
Inte hela tiden, ibland städade jag eller bakade eller var ute hos djuren,
men tv:n stod på hela tiden och ibland satt jag helt försjunken i ett enda tv-program.....


I går visades "Bastukväll på Strömsö", ett direktsänt program om bastukulturen.
Hela Strömsö-teamet medverkade samt en hel del andra finlandssvenska, svenska
och finska profiler. Det var kockduell om bästa bastukorven mellan Paul Svensson
från Sverige och Mikael Björklund från Åland, Finland. Man provade olika mobila bastun
och man broderade badhanddukar. Det visades programinslag från världens alla hörn om
hur bastukulturen ser ut på olika platser. Man gjorde bastumusik, byggde en stockbastu live
och man provade bastuyoga och hur många kilon man tappar genom att svettas i bastun....


I morse åkte jag förbi Strömsö för att se inspelningsplatsen och njuta av lite
sommarsol. Nere vid stranden stod en bastuugn som använts när Svensson&Björklund
gjort bastumat och när trummisarna gjorde bastumusik. Längre ut i vattnet stod
en förkolnad ställning där sommarelden hade brunnit.


På stranden hölls simskola idag, så nästan allt var bortstädat från gårdagskvällens
tv-inspelningar. Men eldstaden och grunden för stenåldersbastun fanns kvar.



Här vid Strömsös egen bastu skedde alla intervjuerna. Här tog man emot bastufoton
som sändes in från allmänheten och här svarade experterna på frågor 
som kom in till programmet.


Stockbastun som man byggde under kvällen blev inte riktigt klar, men den kommer
att färdigställas senare. Här träffar jag producenten Stefan Jansson och några av 
programledarna och fick personligen tacka för ett jättebra program. 


Tack Strömsö-gänget för ett fint program, 
ser fram emot fler långa satsningar.

5 kommentarer:

  1. tittade en liten stund det är så mycket annat man måste hinna med den här veckan som har bara 3 kvällar hemma ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Såg slutklämmen på ett Strömsö igår där man gjorde en mysig hörna med matta och syrener i nät. Får kolla in reprisen om bastukultur.
    Visst är det kul att se en plats i verkligheten när man sett den på TV eller i blogg. Man får veta hur det ser ut runt om och vad som inte kommit med.
    Tycker byggnaden med snickarglädje i jugendstil är nåt alldeles särskilt vackert!
    Ha en fin midsommar!
    Anette

    SvaraRadera
  3. Ja det var trevligt och jag såg från och till, men slocknade visst den sista timmen. Så bra att du kunde ta dig ut och se live dagen efter!
    Ha en fin midsommar!

    SvaraRadera
  4. jag kollade också på Strömsö..men bara en stund..såg nu då de sydde handdukarna o sen tävlingen ,,då den rosa o flygplansbastun vann.Häftig.Ha en bra midsommar.

    SvaraRadera
  5. Och det missade jag helt...men det kan bero på att jag jobbade på kvällen. Får väl hoppas att det går i repris och att jag är ledig då. Bastu står ju ganska högt här på önskelistan, högst på mannens om jag ska vara riktigt ärlig. För min del tycker jag ett garage vore bra också...men det kanske inte fyller samma funktion...Kul med program som både är underhållande och lite historia inblandat sådär.
    Önskar dej en riktigt skön midsommar!!
    Kram kram

    SvaraRadera