onsdag 20 mars 2013

Vårdagjämning

Nu har jag några lediga dagar, delvis fyllda men roliga upptåg
men också dagar med helt vita sidor. Härligt!

Idag har vi vårdagjämning. Låter fint det där ordet, vårdag...
Fast ingen vår här i våra trakter, här biter kölden 
i kinderna och snön ligger djup och vit.
En riktig bamsevinter...

Visste ni, att nu dagarna kring vårdagjämningen går solen upp
rakt i öster och omkring 12 timmar senare går den ner rakt i väster.
Om man bortser från områdena närmast jordens poler är dagarna
kring vårdagjämningen ungefär lika långa över hela jorden.
Vårdagjämning är inte en dag, utan ett bestämt ögonblick som
inträffar vid en bestämd tidpunkt. Den inträffar vid olika klocklag
på skilda ställen på jorden, beroende på zon.
Här hos oss inträffar den kl 12:02 just idag.

Igår kväll när jag var ut på min sedvanliga kvällsrunda,
då gick jag rakt in i den underbaraste solnedgången.



Om du bara har två slantar kvar,
köp bröd för den ena och
en lilja för den andra.

- gammalt kinesiskt ordspråk-

2 kommentarer:

  1. Tack för boktipset nedan!
    Jag är så intresserad av dylika dagar som denna, vårdagjämningen!
    Ernst-tidningen prenumererar jag på. Det blev tyvärr en dyr prenumeration (4 nr/år) pga frakt. Inte värt skulle jag säga.
    Köp hellre liljor! ♥

    SvaraRadera
  2. Härlig solnedgång ikväll var den också vacker men ingen kamera med när vi var och veckohandlade ,kram Nette

    SvaraRadera