lördag 23 mars 2013

Så åkte vi iväg....

Torsdagen bjöd på det vackraste av vinterväder.
Och vi styrde bilen söderöver. Hela familjen - jag, sambon
och sonen reste med lätt packning och vi turades 
om att köra mot solen. Resans mål var - ja, det avslöjar
jag i slutet av detta inlägg (lite spänning får det ju vara).


När vi är ute och semesterkör med bilen, då brukar vi alltid köra längs lite 
mera ovanliga vägar för att nå målet, så även denna gång.
Man upptäcker nya ställen, man lär sig alltid något nytt.
Vår första paus blev ABC i Björneborg. Här var det dags
för lite mat och kaffe/te. Har ni någon gång kollat in 
väggdekorationerna vid servicestationen?



Det är bilder av gamla tändsticksetiketter! Alla berättar
dom en intressant historia. Som t.ex. om nymodigheter
som kylskåp till varje hem....

I Euraåminne svängde vi av mot Olkiluoto. Här finns
två av Finlands kärnkraftverk och man håller på att bygga ett tredje. 
Byggandet är starkt försenat och kostnaderna har skenat iväg, det 
brukar komma information om bygget i Nyheterna med jämna mellanrum.
En fjärde kärnkraftsenhet är planerad att byggas och tas i drift 2018.
Nu började vi se stora kraftledningar och man förstod att vi 
närmade oss stället där elkraften produceras.



Jag är ingen kärnkraftsförespråkare, 
men nu har vi kärnkraftverk här i landet och då är 
det intressant att se vad det är för något. I Olkiluoto hade man byggt ett
Visitors Center, med fin utsikt mot kärnkraftsområdet och med ett 
infocenter som berättade om allt från uran till slutförvaring av 
utbränt kärnavfall. 


Här ett foto av kärnkraftsanläggningarna OL1 och OL2.
Jag stod ute på Visitor Centrets veranda och knäppte fotot.
Inne i Infocentret fanns en utställning. Där strövade vi runt i omkring en timme.



Jag tyckte det var intressant att se de gula prickarna som visar
hur många kärnkraftsanläggningar det finns i hela världen.
Här fotade jag Europa. Tänk så många prickar det finns...!


Här ville man också visa att vattnet är rent runt kärnkraftsanläggningen.
Vattnet pumpades in till den behållare, där några krabbor levde.
Den här krabban blev lite sur på mig när jag fotade henne.
Kanske störde jag mitt i skönhetssömnen....


Kärnkraften producerar förutom kraft även avfall. 
Beslut har tagits att avfallet skall förvaras i ortens berggrund. 
Vi kunde åka med en hiss ner till slutförvaringen på 420 meters djup.
Nåja, det var bara på låtsas att åka hiss, men mycket realistiskt -
och så var vi nere i den konstgjorda berggrunden.
Men alldeles riktigt är att avfallet kommer att förvaras i dessa 
rör och behållare i all framtid


Innan vi åkte vidare kollade vi hur mycket kraft som producerades
för ögonblicket. Tydligen producerade OL2 lite mera än den
äldre anläggningen OL1.


Dags att åka vidare till vår slutdestination: Åbo.
Vi var framme vid vårt hotell Hamburger Börs vid 16-tiden. 
Till vår förvåning fick vi parkera bilen uppe på hotellets tak!
Vi åkte bilhiss upp till parkeringen. Sedan installerade vi oss
i vårt stora hotellrum. Efter att ha skjölt av oss resdammet
gick vi ner i hotellets bar och tog varsitt glas rött.


Vad vi gjorde resten av dagen får ni veta i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar