söndag 24 mars 2013

En fin kväll i Åbo

Åbo är Finlands äldsta stad och var landets huvudstad
fram till år 1812. Åbo hörde till Sverige fram till år 1809.
Jag läser alltid turistbroschyrer om platser vi åker till och i 
Åbos infotidning läste jag att "Åbo är kullarnas och broarnas
stad, som Rom och Paris i ett. Bekanta dig med de centrala 
backarna, de har mycket att berätta om stadens historia. 
På köpet får du rosenröda kinder."
Det låter ju lovande, men torsdagskvällen var inte 
vikt för historia utan för nöjen!


Jag fortsätter där jag slutade igår, nämligen med det goda röda vinet.
Jag hade bokat teaterbiljetter, så vi kunde inte sitta alltför länge
i hotellbaren, utan gick över torget till Åbo Svenska Teater.


Vi såg kvällens föreställning, den energiska rockshowen HAIR.
HAIR var mycket flower-power och hippiemusikal och det blev
lite av en nostalgitripp tillbaka till 1960-talet. En hel del kända låtar
var ju med. En jättefin dekor och sprudlande skådespelare.


Det var förbjudet att fotografera scenen och skådespelarna, endast 
teaterbyggnaden fick fotas. Så här bjuder jag på några 
foton från programbladen.



I pausen satt vi i teaterns myllrade café och smuttade på lite
drickbart medan vi blickade upp mot kristallkronorna.


Efter föreställningen kände vi oss hungriga och gick
för att äta. Vi beställde goda biffar och kunde inte låta bli
att avsluta med en klassisk efterrätt, nämligen creme brylé.


En fin kväll var till ända och det var dags att söka sig upp
till hotellrummet igen.

3 kommentarer:

  1. Man måste säga att Turku är inte som bäst på vintern - men fint att ni trivdes.. säger en åbobo

    SvaraRadera
  2. har ni vari på samma gång i Åbo, https://villniles.wordpress.com/

    SvaraRadera
  3. Ååå vad mysigt!! :)
    Tack för att jag fick följa med :)

    Hoppas vårsolen skiner på dig så här i påskveckan :)

    Önskar dig en fin dag vännen
    Kram från Lollo

    SvaraRadera