söndag 15 april 2012

Vitsvanshjortar

Medan middagspotatisen kokade, gick jag ut en sväng med kameran.
Jag lyssnade till lärkan som drillade uppe i skyn. 
Försökte fota några tofsvipor, men dom var så snabba i luften och
nere på marken var dom svåra att få syn på (jord + snö = fåglarnas färg).
Fem-sex olika par kivades om samma åkerplätt, det var tydligen "slagsmål" 
om dom bästa häckningsplatserna.  
Jag var mitt uppe i fågelskådandet, när jag plötsligt ser detta:


En vitsvanshjort betar vid skogsbrynet!



Men dom är ju två!


Vad är det som händer?


Jo, Herr Trana kommer klivande med raska steg!


Då får hjortarna syn på mig och springer raskt in i skogen.


Hejdå, det var roligt att se er! Vi kanske ses igen!
Uppe i en björk satt en gulsparv och kvittrade när jag gick tillbaka till potatiskastrullen.


Dagens middag bestod av potatismos med älgköttgryta och kall skinkpaj med tomatsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar