onsdag 4 april 2012

Amaryllis


Ute känns det som vi har flyttats en månad tillbaka i tiden. 
Det var -11 grader när jag steg upp i morse. Under dagen segade sig
temperaturen upp över noll-strecket, men ingen vårvärme precis. 
Solsken hela dagen, nu mot kvällen har molnen seglat in; 
det kommer väl mera snö.... (usch!)


Därför vill jag visa underverket här inne: min amaryllis blommar!




Det är inte varje år amaryllisen blommar. Amaryllis-lökarna har
jag fått av min mormor för kanske 30 år sedan. Jag minns mormor och 
hennes blomma. Hennes amaryllis stod på en pall framför ett litet 
vindsfönster. Det var ett frodigt exemplar med mycket gröna blad
och den blommade med många stänglar. 
Visst är det vackert med gamla blomsorter! Jag undrar om den 
har något fint latinskt namn... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar