tisdag 17 april 2012

Frön

Idag tänker jag inte förfasa mig över vädret, trots att det finns anledning.
Nä, idag är jag den sanna optimisten: kommer inte våren idag, kommer den längre fram!

Redan för någon månad sedan köpte jag olika frösorter som skall petas ned i jorden.


Nu är det dags att låta purjolöken och citronmelissen förgro inomhus. 
Förr var jag alltid så ivrig på vårarna att jag förgrodde för tidigt. Jag har lärt mig.
I fjol sådde jag purjolöksfröna i slutet av april, lät plantorna gro och växa i växthuset
 och planterade ut i trädgårdslandet andra veckan i juni (fick då hjälp eftersom
 jag just kommit hem från sjukhuset). Och på hösten kunde jag skörda långa,
fina purjolökar. Jag har haft purjolök i frysen hela vintern!

Jag sår alltid squashen direkt i trädgårdslandet (eller i drivbänken). 
Det är spännande med prydnadspumpor. I fjol fick jag inte så många fina, 
men några har jag ännu kvar som prydnad i en skål.


Ja, jag skall  förståss också så morötter, rödbeta, dill, persilja, sallad och sockerärter.
I år skall jag också pröva frilandsgurkor. Förra hösten fick jag en låda full med
stora, fina frilandsgurkor av vår trädgårdsmästargranne. Han sa att frilandsgurkor är lättodlade.
Det var också lätt och roligt att lägga in gurkorna i en saltlag, så vi har mumsat i oss 
en hel del saltgruka denna vinter. 

Jag brukar också driva upp blommor, då främst tagetes, krasse och svartöga. Jag plockar alltid 
tagetesfröhus på hösten som jag sedan torkar och förvarar i en skål som jag har på vinden.
Likadant gör jag med krassen, jag plockar fröna som bildas efter att krassen har blommat ut. 
De tagetes och krasse som blommar i  min trädgård
har funnits i mina täppor i många år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar