fredag 20 april 2012

Fågelholkar

Vid 16-tiden idag var det så dags igen: mera snö! Det är riktigt buuuusväder där ute.
Nordostlig vind, runt 0-grader och snöblandat regn. Pust!
Idag har jag varit till frissan och klippt mig. Det var verkligen på tiden.
Jag beställer tid till min frisörska när det är absolut kris, och det var det den här 
gången också. Nu är jag kortklippt, det känns riktigt skönt!

Igår kväll var vi ju till villan och det var soligt och fint väder.


Sambon satte upp tre fågelholkar för änder och andra sjöfåglar. 
Nedanför villan mot väster har vi en oval flada på ca 70 x 80 meter,
den kallar vi till "Påttin". Den var ännu täckt med is. 
Sambon tog med isborren, slägga, hammare & spik, yxa och fågelholkarna och 
gick ut på isen. Först borrande han hål i isen, sedan hämtade han en lämplig granstam, 
som han stötte ner i hålet (det svarta på bilden). Påttin är bara 1/2 till 1 meter djup, 
bottenslammet består av en svart gegga av vissna löv och vattenväxter. 
(I Påttin brukar fiskarna leka på våren, det kommer jag säker att berätta om senare) .
Med släggan slog han stammen ännu längre ner i dyn och så var det dags att spika fast holken.





När alla tre holkarna var uppspikade gick han efter en påse med sågspån och
kaveldun, som han satte i bottnen på varje holk.
När jag stod och såg på vad han jobbade med (jag behövde inte hjälpa till speciellt mycket)
räknade jag till 8 holkar som är uppsatta i och kring Påttin!


Nu är det bara att hälsa fåglarna välkomna till deras nya hem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar