lördag 21 april 2012

Baka en kaka

Det enda tråkiga med att vara lycklig
är att man vanligen inte är medveten
om det förrän lyckan är förbi.
(gammalt ordspråk)

Idag har jag suttit och läst i  "Köksalmanackan 1987". Jag behöver tips på nya
maträtter. Det brukar annans lätt bli så att jag kokar något av "det gamla vanliga".
Det är så svårt att hitta på någon ny maträtt som alla i huset äter.
I boken som jag läste, börjar varje ny månad med bl.a. några ordspråk 
och små klurigheter. Den här tycker jag också om:

Allting som är trevligt 
är bra för magen.
(Tove Jansson)

Idag har jag bakat min gamla vanliga potatismjölskaka. Den är lätt att göra 
och god att äta. Här kommer receptet :
3 ägg
2 dl socker
200 smält smör
3 dl potatismjöl
1 1/2 msk vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Gräddas långt nere i ugnen i 35 minuter, 175 grader.




Är det något som går upp mot doften av nygräddade kakor och bullar? Det är lycka!

Idag är sambon till chittaslow-staden Kristinestad med sångkören. 
Sonen och en kompis grejar i garaget. Så jag har huset alldeles för mig själv, yes!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar