söndag 17 juli 2022

Smultron

 Igår plockade jag smultron - och plötsligt var jag tillbaka till barndomens höjdpunkter... För visst var det ett av sommarens glädjeämnen när jag som barn kunde gå längs ängskanten nere i diket för att plocka i mig de små söta smultronen! Ibland trädde jag upp smultronen på ett strå för att ta med mig bärnen hem. Men för det mesta mumsade jag genast i mig smultronen där ute på ängen. När jag var barn hade jag många olika smultronställen som skulle kollas av varje dag, tills alla bären var uppätna....

Som vuxen tycker jag att många smultronställen är borta idag. Men jag har några ställen som jag kollar av varje sommar. Igår tog jag med mig en kopp och vandrade åstad....


Långt nere i det höga gräset växte stora fina smultron, jag fyllde koppen med de solvarma bären. Väl hemma blev det glass och smultron till efterrätt. Mums, tillbaka till barndomens smaker!

Jag sockrade på de bär som inte åts upp och idag är de härligt saftiga när jag slukar en ena skeden med smultron efter den andra.... 

Detta veckoslut har vi tillbringat hemmavid, det har inte blivit något villaliv. Igår eftermiddag tittade visserligen solen fram en stund, men så drev molnen in från väster igen...


Lördagskvällen blev regnig och kylig, inget vidare väder... men det var ack så vackert när regnmolnen radade upp sig över himlen - fast sedan blev allt grått och trist. 

Vilken tur att jag kunde sitta inne och mumsa på smultron - med glass!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar