söndag 3 juli 2022

Nu är veckans värmebölja snart över

 Gårdagen började olidligt het, redan vid 9-tiden på morgonen hade vi 27 värmegrader hemma hos oss., så det var ingen större överraskning att jag snabbt bestämde mig för att åka ut till vårt sommarparadis. Jag hoppades på lite svalare väder där ute vid havet. Väderprognosen gav vid handen att det skulle komma regn framemot sen eftermiddag, men några timmar med blå himmel skulle det säkert bli...

Där ute satte jag mig i skuggan med lite drickbart och en tidning nära till hands. Himlen var strålande blå och termometern visade på +32 i skuggan. Efter en stund gick jag in och gjorde lite mat åt mig, tänk att ha en helt egen dag i denna sommarvärme!

När jag kom ut igen hade några små sommarmoln bildats på himlen mot söder. Vädret var alltjämt hett och endast en lätt varm fläkt märktes uppe på verandan.

Plötsligt märkte jag flera mörka moln mot skogen - men det var ju långt till eftermiddagen när regnet skulle komma. Men så plötsligt hörde jag ett muller.... Åskmuller...


Så öppnade sig himlens vattenkran och det formligen forsade ned vatten från skyn! Vinden tilltog och plötsligt var precis allting vått även under verandataket... Det blev en dimridå av regn och knallarna ekade över havsfjärden.


Den första mörka regnmolnen i åskfronten drog iväg norröver ut mot havet och det var nästan så att solen kikade fram en stund. 


Sommarhettan, som fortfarande låg kvar, torkade snabbt upp regnet. Tills nästa häftiga regnskur drev in. Och nästa. Och nästa...


Regnet smattrade på villataket och åskan bullrade. 

Vid 16-tiden skulle mera åskfronter dra in så jag bestämde mig för att åka hemåt för att se så att allt såg bra ut hemmavid. Jodå, där hade det nästan inte alls regnat. Kvällen hemma blev varm, ibland solig och ibland molnig. Men inte mera regn hos oss. Åskregnen hade dragit sig mera norröver, jag tror bestämt att alla österbottningar fick bevattning och åskmuller...

Gårdagskvällens promenad blev vacker och varm.

Men med gårdagens åska försvann även hettan. Idag visar utetemperaturen enbart +23 grader. Temperaturen sänkes med nästan 10 grader - men nu känns det åter härligt att andas. Luften är klar och solen flödar igen denna söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar