onsdag 13 april 2022

Påskbastu och en fråga

 Igår blev det påskbastu ute vid vårt sommarparadis . Men där ute var det ack så vintrigt ännu!

Vi tog isvägen ut till våra sommarhus. Fjärden är ännu täckt med flera decimeter tjock is, dock är det flödvatten nära stränderna. Bjuds vi på soliga dagar framöver så kommer isen att smälta både uppifrån och nerifrån - och då kommer isen snart att ha gjort sitt för denna säsong...  Men det är långt dit och igår då var det både isföre och långt till blått havsvatten...



Här vandrade vi iväg längs pimpelfiskarnas spår ut mot vår udde. På morgonen låg bastun ännu i skugga, men vid villan värmde solen från en nästan klarblå himmel...

Vinterlandskap och vår brygga i mitten av april - de känns som om denna vinter aldrig vill släppa greppet.... Genast började vi elda i bastun och sedan satte jag mig i solgasset ute på verandan. 

Där satt jag och gjorde absolut ingenting en lång stund. Verandatermometern visade +13 i skuggan mot södern (medan den visade +5 på norrsidan). Jag kisade upp mot den blåa himlen och jag lyssnade till naturens alla ljud. Borta mot havet hördes måsars skrin och runt vårt hus kvittrade småfåglarna, troligen mest talgoxar. Några fåglar kollade in våra holkar, snart är det tydligen dags att panta vårens boplats. Insekterna hade vaknat och både flugor och fjärilar flög runt verandaräcket. Och där satt jag och njöt av solen. Av värmen. 


Medan jag matade mera ved i bastuugnen och däremellan satt och njöt av solen gick sambon runt och fixade till alla fågelholkar som finns kring våra hus. Här får holken ute i Påttin lite omvårdnad. Så blev det bastudags efter att vi mumsat på några medhavda smörgåsar. Så härligt med bastubad därute, jag blir som en ny människa!



Så blev det dags att vandra tillbaka över isen till bilen som vi parkerat vid stora vägen.

 Sambon stannade och tog upp en liten lurvig sak som kom vandrande på isen. Vad är det här för larv? Först trodde jag det var någon typ av agn som används av pilkfiskarna, men den var livs levande och vandrade nedför pinnen... 

När vi kom ut till stora vägen, vad tror vi ser om inte en nästan likadan lurvig sak som kommer krypande på asfalten. Vad kan detta vara för ett kryp?

Svar: Larven är troligen en gräsulv, en brun/gråbrun fjäril som finns i hela Europa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar