lördag 2 april 2022

Nu börjar jag kolla efter vårtecken!

 Denna vinter har varit lång. Riktigt lång. Den började i november förra året och den fortsätter ännu, trots att vi är inne i början av april månad. Igår uppmärksammade jag kvällsljuset och idag vill jag visa ett annat vårtecken. För här skall kollas vårtecken för nu vill vi ju ändå börja tänka på v-å-r-e-n!

Idag tänkte jag uppmärksamma de ullig gulliga sommarmolnen som dök upp på himlen igår. Jag vandrade ute på slätten i det vintriga soliga landskapet och jag kunde inte låta bli att titta uppåt.


Det började med två stycken bulliga moln bakom skogstopparna i sydväst.

Sedan såg jag dessa gulliga moln mot sydost.  De runda vita molnen som dyker upp när det blir varmare och som är så kännspaka vår- och sommartid.


Solen lyste och värmde och taket på den gamla ladan som finns där ute på slätten lyste som guld.  Nu borde jag ha solglasögonen på nästippen, tänkte jag..



Solen blänkte även i bäcken och gjorde vackra iskristaller i snön.



 Plötsligt såg jag att några större, mörkare moln hade drivit in från havet, från nordväst. 


 När jag började närma mig hemmet hade de mörka molnen nästan tagit över. Efter ca 1 timme senare drog en snöby in över slätten. 

När jag vid 6-tiden på kvällen åkte för att hämta hem sambon från skogsjobbet var det åter klarblå himmel och snömolnen hade dragit vidare. Det blev åter en kylig natt (minus 6 grader). Ja inte lär snön smälta i rödaste rappet, men vårtecknen finns förhoppningsvis där någonstans!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar