onsdag 9 september 2020

Jag plockar in mina djungelgurkor

Häromkvällen bestämde jag mig för att nu har mina gurkplantor
gjort sitt för denna säsong. Jag har ju haft två vanliga gurkplantor i mitt 
växthus och de har verkligen levererat massor denna sommar. 
Tack, tack för alla smaskiga gurkor som vi ätit varje dag hela sommaren!
Men nu började plantorna se risiga ut och
det hade blivit si som så med blomningen, inga nya gurkor alltså.
Förutom de helt vanliga slanggurkorna har jag denna sommar prövat på
en djungelgurka "Zehneria Scabra". Och den har också levererat massor
av små gurkor. Tyvärr har själva plantan virat sig runt överallt i växthuset
så måste säga att det har blivit riktig djungel där inne....


Slanggurksplantorna åkte på komposten, 
men djungelgurksplantan den fick vara kvar....
Här ser ni ett fat med de små djungelgurkorna tillsammans 
med lite björnbär. Djungelgurkor skall ätas när de inte är alltför stora,
för då blir de lite beska i smaken. Men annars äter jag dom som
karameller, ett hårt knaprigt skal med mjuk innandöme.
Och smakar gurka, det gör dom!
 


Hösten är en härlig tid för skörd av sommarens överflöd.
Ännu har vi inte haft någon nattfrost, men det har varit nära några
tidiga morgnar...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar