tisdag 10 september 2013

Svampskogen

Häromkvällen beslöt jag gå via min svampskog.
I trollskogen växer trattkantareller och en del andra rariteter.
Dom där rariteterna vet jag inte vad dom heter, men dom är
alldeles förtjusande vackra. Inte ätbara, utan bara vackra.
Fast vad vet jag, jag plockar ju enbart kantareller och trattisar.
Man vill ju inte magpumpas i onödan för att ha ätit giftig svamp!


Redan i en undanskymd del av vår trädgård växer dessa förtjusande
svampar. En gullig liten familj. Dom ploppa upp ur marken 
efter förra söndagens regn. För annars är det ju
torrt i markerna. Man har ju annars hört att svampar vill ha vått om fötterna.


I trollskogen finns allt som hör trollen till. Omkullfallna trädstammar, 
fina promenadstigar, lingon- och blåbärsris (utan bär...) och
så stora fina myrstackar. Och en och annan röd svamp.
Flugsvamp. (Borde kanske heta myrsvamp).
Och visst är det någon annan slemmig ljusbrun
svamptyp där i bakgrunden också...


På den här bilden finns ingen svamp, däremot den mest bedårande
lilla skogsstig. Man undrar ju vem som brukar gå längs den här
skogsstigen. Har inte trollen rätt stora fötter?
Eller är det månne älvorna som trippar fram på tårna
över den lite våtare mossan?


Så kommer jag fram till mitt trattkantarellställe. Ni skall veta
att det är bara, bara mitt! Jag har hittat det alldeles
själv för några år sedan och jag berättar inte
var det finns....
Här växer rätt mycket trattisar. 
Jag plockade så mycket så jag fick en stekpanna full med
de ljuvliga svamparna. I går kväll stekte jag dom i smör och en 
halv lök, lite salt och några droppar mustapekkagrädde.
Mmmm... 



Ja, så kom jag ut ur den mörka trollskogen och gick rakt in
i kvällssolen. Ute på åkern betade några får.
Här har jag fotat i motljus och man ser hur luften är full
av olika prickar. Det är växternas frön som svävar i luften.
Ni skall veta att det doftade höst där jag stod i skogsbrynet
med solen i ögonen och några skördetröskor som tog in den mogna
säden i sina stora gap. Jo, det kanske dammade från
skördetröskan också....


Till sist vill jag bjuda på en av de vackra solnedgångar 
som vi har upplevt denna sommar/höst. Efter en varm dag kryper
nattkylan fram och en dimbank bildas över våra åkrar allt medan solen
går ner och dimmolnen börjar dyka upp över himlavalvet.

Ha en fin dag!

5 kommentarer:

  1. Ja trollskt och vackert är det på dina fototn!!
    Ååå vilken lycka att hitta svamp!
    Här har sommaren varit väldans torr så de lyser med sin frånvaro.
    Ha det så gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Vi har också varit i svampskogen idag,
    hade ingen kamera med mig in i skogen för den är så tung att bära.
    Men tog en del foton hemma på skörden som blev rejäl idag !!!

    Vilka underbara dimmiga foton du fick,
    och solnedgången var ju bara för nydeligt vacker !!!

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  3. Ja receptet finns på mina samlade recept.
    Klicka på bilden med svamparna ovanför min blogglista så kommer du dit.
    Undrar om jag lade in receptet i mars/april nångång.
    Ja det är en väldans tillgång på svamp iår...

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
  4. Gillar den där stigen som älvorna har trampat upp! ;o)
    Svampplockande har jag överlåtit åt andra. Det skulle ju vara så roligt om man hittade någon delikat svamp någon gång. Jag kan tro att du får fler sådana skogspromenader denna höst. ♥

    SvaraRadera
  5. Det är små älvfötter som tassat fram där på stigen, det kan man se alldeles klart och tydligt...Säkert vill de också njuta av trattisarna!! Men sen måste jag fråga, vad är mustapekkagrädde?? Är det något som också bara finns hos älvorna i skogen...?? Underbara bilder du bjuder på!!
    Kram kram

    SvaraRadera