torsdag 26 september 2013

Briggen Tre Kronor

I går anlände briggen Tre Kronor till inre hamnen i Vasa.
En brigg är ett fartyg som har två master med råsegel.   
Briggen Tre Kronor of Stockholm bygges på Skeppsholmen
i Stockholm mellan åren 1997-2007. Det är ett skolskepp som
också seglar för Östersjöns hälsa, bl.a. genom att ta vattenprover.
Under slutet av september seglar fartyget i Bottenhavet. 


I går kom fartyget till vår stad och det kommer att vara stationerat
här till på lördag, då det avseglar till Norrbyskär. 
I går åkte jag ner till hamnen för att se underverket. 


Det kändes onekligen som jag förflyttades tillbaka i tiden,
när jag kisade mot solen och framför mig låg
ett segelfartyg med master och rep.


Jag nästan upplevde kaptenens ilskna rop "Nu skall du upp i masten, hissa seglen!
Annars blir det plankan..." Jag hörde havet som piskade i den hårda vinden....
Aldrig i livet jag klättrar upp i masterna, tänkte jag! Skall jag ombord på den här båten
blir det nog som mus...Fast tack och lov ser jag ju ingen planka...


Men däremot en massa rep....


rep och åter rep....
Fast kapten tycker nog inte om möss ombord på fartyget.
Ni vet ju mössens förkärlek att gnaga på rep...


Tänk om jag kunde vara styrman ombord. Stå där bakpå fartyget och
styra ut till havs. Med pipa i mungipan och sydväst på huvudet...
Nej, det får bli landbacken för mig. Jag passar varken som mus eller sjöman!
Och dags att sluta drömma mig bort innan någon ser mitt flin....


Men ett vackert fartyg är hon, Tre Kronor,
eller borde jag säga brigg...

3 kommentarer:

  1. Hade tänkt åka och se på underverket men få se om tiden räcker till ,fina bilder ,kram nette

    SvaraRadera
  2. fina bilder.. ja de borde man ju..ta o åka till inre hamn för att se underverket..Häls Nattugglans garnpåsar.

    SvaraRadera
  3. Vilken vackert skepp...eller brigg var det ju...Svårt att hålla reda på vad som skiljer dom åt, men huvudsaken det flyter...Som jag skrev i min blogg, inget plastskrov kan mäta sej med vackert trä som speglar sej i vattnet. Gediget hantverk...
    Vackra bilder!!
    Ha det gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera