söndag 1 september 2013

Farväl till sommaren

Sista lördagen i augusti firar vi villa-avslutning (eller veneziansk afton
som man säger längre norröver). Det brukar vara en dag eller framför 
allt en kväll med många ljus nere vid vattnet, raketer och smällare.
När sonen var mindre var det som en riktig krigszon hos oss, 
det var kompisar och bomber och smattrare...
det liksom smällde vi varje hörn.


I år hade brandmyndigheterna utfärdat eldningsförbud. Vi har inte
haft regn på flera veckor och det är torrt i markerna. Så det blev
en tyst villa-avslutning. Inte bara för att sonen blivit äldre, utan
för att det utfärdats förbud att skjuta raketer. Både vi
och alla villagrannar följde direktiven. Inga raketer.

På eftermiddagen var vi bjudna på mat. Vi åkte ut med båt.
En snabb färd över vattnet. Det var solsken och lite saltstänk.


Det var lågvatten och bryggorna låg högt ovan vattenytan.
Jag kom på ideén att kliva ur båten via några strandstenar istället.
Mycket behändigt, när mina leder inte är så samarbetsvilliga.


Uppe vid villan var det grillning på gång. Det går åt mycket kött för 
en hungrig skara. Vi damer hade alla tagit med mat av olika slag och 
det blev en riktig matfest. Som alltid när vi träffas.



Vad sägs om nyfångade stekta strömmingar, grillkött med svamp
och lök, ugnsgrönsaker, skink- o ostpaj, halloumi, sallader gjort av
egna växthusets grönsaker? Som kunde sköljas ned med egen äppelsaft 
eller ett glas gott rött vin.


Det blev en rågad tallrik fylld med god mat! Oj, så vi åt!
Man blir ju så hungrig av havsluften sägs det.....


Vi fick lov att ta en bensträckare efter maten. Ute på fjärden kom 
svanfamiljen. De fem ungarna blir större för varje dag.



Så blev det dags för efterrätt och kaffe med kakor.


Vi blev alla sååå proppmätta! 
Det blev ett gott sommarfarväl med mycket sommarmat.


När det började skymma åkte vi hemåt. 
Nu blev det dags att plocka fram lite lyktor och placera nära
vattnet, så att det inte kom för nära torra landbacken.


Jag tände lyktor som fick stå på verandaräcket. Några lyktor
placerade jag ut längs bryggan (där jag tillbringat många timmar denna sommar).


Sambon rodde ut med båten och tände två marschaller som han
placerade ute på några stenar i vattnet. Dessutom hade jag tagit med
några ljusslingor som jag tände inne i villan och i bastun.
Mörkret föll och vi satt ute på bastutrappen ner mot vattnet och
njöt av den varma kvällen.




Det blev ett stilla farväl av den vackra härliga sommaren 2013.

2 kommentarer:

  1. Jag kan se att din helg har varit bra mycket likt min! ♥

    SvaraRadera
  2. Fin dag och kväll som avslutning på sommaren. Blå timmen med massor av ljuspunkter, vackert/Brita

    SvaraRadera