torsdag 5 september 2013

Att baka bullar i lampans sken

Jag brukar ofta baka bullar vid vårt sommarhus. 
När det är mulet och regnigt passar det så bra med 
doften av nygräddat. Nu har vi ju en sommar som bara 
fortsätter och fortsätter och då kom jag på att det är ju också
skönt att baka bullar i lampans sken.
Sagt och gjort.


Jag rör ihop en deg av mjölk, smör, ägg, socker, salt, kardemumma, 
 mjöl och jäst. Så får degen jäsa framför spisen.


Nu kan man ta det lugnt och gå ut en sväng medan värmen
gör så att degen jäser till nästan dubbel storlek.


Ute är det skymning och havsfjärden har gått till vila.
När jag kommer in gör jag runda bullar och låter jäsa ännu en stund.
Jag gör ett hål mitt i bullen och fyller med en klick smör, penslar 
med uppvispat ägg och strör över pärlsocker.
Dags att grädda bullarna! Och hela huset doftar bullabak.


När den sista plåten kommer ur ugnen har mörkret lagt sig där ute.
Inne i värmen äter vi varsin varm bulle med kall mjölk.
Mmmm.....


4 kommentarer:

  1. Det är säkert 15 år sedan jag bakade bullar sist ,för ingen äter bullar här .Förr bakade jag allting matbröd också men nu kan det hända ibland att jag rör till en limpa med bikarbonat som är snabbgjord .Mysigt ni har det(jag manglar) ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Åhh så goda dom ser ut :) Åhh vilka vackra bilder du lagt ut i tidigare inlägg och "skattjakten" den skulle jag velat vara med på :)Kramar

    SvaraRadera
  3. fina bullar, o goda ser de ut.Nu ska jag dricka en kopp kaffe..tycker jag behöver det..

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra bilder och härligt inlägg som doftar ljuvligt..hihi..
    Önskar dig en alldeles underbar helg
    Kram Lollo

    SvaraRadera