söndag 8 september 2013

Broccolisoppa och äppelpaj

Idag skall jag bjuda på två recept. När vi har så här
fint sommarväder vill man ju inte stå mera än nödvändigt i köket.
Det skall gå fort och enkelt att göra och det skall räcka till
fler än en måltid. Det är liksom min melodi.

På fredagskvällen svängde jag snabbt ihop en soppa, som gick bra
att värma upp också i går. 


Broccolisoppa med färs

Hacka en gul lök och fräs den i lite smör i en stekpanna.
Tillsätt 300-400 gr färs, 1,5 tsk curry och lite svartpeppar.
Stek allt tills det fått fin färg.
Koka upp 1 liter vatten med 2 hönsbuljongtärningar i en gryta.
Strimla 4-5 potatisar och lägg i den kokande buljongen.
Koka i 8 minuter.
Riv en morot grovt och lägg i grytan tillsammans med ca 250 gr
färsk eller fryst broccoli, 2 msk tomatpuré och 2 dl creme fraiche.
Smaka av med salt.
Låt soppan puttra ytterligare några minuter tills potatisen
är mjuk. Lägg i färsen och rör om.

Den här soppan gör jag året om, inte bara när man har tillgång till
färska grönsaker. Men nu på hösten är den ju perfekt!


Äppelpaj

Skala och klyfta några äpplen och lägg i en smord ugnsform.
Blanda i 1 msk kanel och 1 msk stött kardemumma.
Ringla över honung och sirap.
Blanda 2 dl socker och 3 dl vetemjöl och lägg över äpplena.
Hyvla 150 gr smör över och dekorera med nötter eller mandelflan.
Grädda i 200 grader tills pajen fått fin färg.

Nu i dessa äppeltider är det lätt att göra efterrätter.
Och det får ju gärna gå snabbt att blanda till.
Pajen smakade perfekt med vaniljkräm.
Fungerade även på kaffebordet.


Ha en fin dag alla mina bloggvänner! 
Tack för alla fina och gulliga kommentarer!
Nu njuter vi av hösten!

2 kommentarer:

  1. jag tackar för soppreceptet..o pajen va samma som jag bakade en dag.Men jag lämnade bort sirapen o tog bara honung..o lämnade bort mandeln också..Jag tycker också att maten skall räcka lite mera än just bara den dagen.. vi brukar värma rester till lunch dagen efter..o då är det ju bra om man har nått att ta till.Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  2. Det där lät som ett recept som passar mig. Det ska prövas för jag råkar t.o.m. ha hem broccoli.
    Alltid spännande att fälla träd. Tänkte först hur du behandlar mannen för att få honom ta ner trädet men såg sen att det gick av sig själv. Här har vi delade meningar om det där för jag vill ha massor med sol och han även lite skugga men visst blir ett och annat träd nerfällt i alla fall.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera