söndag 29 september 2013

Årets tranbärsjakt

Förra veckan tog jag mig en ledig dag och åkte
iväg med bilen ut mot havet. Tanken var att jag skulle
kolla hur det ser ut med tranbären i år. Det har kommit ymnigt
av alla slags bär detta år och lite före tidtabell är dom mogna också.
Så kanske, kanske skulle det vara samma sak med tranbären.


Jag sökte mig till samma tjärn, där jag för några år sedan hittade
litervis med tranbär. Dagen bjöd på halvmulet väder, ibland tittade solen
fram men för det mesta var det mulet. Runt 7 grader varmt och inga älgflugor.


Det där med älgflugor har blivit viktigt att nämna när man söker sig ut i våra
skogar så här på sensommaren/hösten. Älgflugan, "den ryska faran", är ingen
höjdarinsekt. När den känner av ett varmt byte går den
genast till attack. Kryper in i håret och går runt för att hitta en 
lämplig matplats. Dom fäller sina vingar när dom landar, så dom
kan inte ta sig vidare. Ända sätter att få bort dom små otygen är att 
försöka fånga dom och knipa ihjäl dom. Egentligen är älg och hjortdjur deras
verkliga favoriter, men i brist på dom djuren får människan ställa upp.


Runt tjärnen går en stig på vissa ställen, för det mesta får man
söka sig fram mellan stenar, träd och buskar på egen hand.
Nere vid vattnet växter tranbären.
Om det finns några.


När jag gick på de våtare områdena såg jag att någon med stora stövlar
gått samma väg som jag gick. Hoppet om att finna några
tranbär sjönk. Men redan nu kan jag i alla fall berätta att
några bär hittade jag, men inte fanns det så mycket av dom.


Så jag fick njuta av den vackra höstnaturen i stället.
Och det är inte fy skam det heller. Jag hade ju kameran med mig
och det var skönt att stanna upp med jämna mellanrum och knäppa en bild,
för det var rätt kämpigt att gå där i skogen (om man har leder som
inte riktigt vill som hjärnan vill).


Det var inte bara trädens löv som ändrat färg, även marken
var dekorerad av röda blad.


Röda hönsbär såg så smaskiga ut. Men jag har läst att
dom har  "svagt sötaktig men fadd smak".


Asplöven får en så fantastisk färg på hösten. För det mesta klart gula,
eller som här en härlig röd färg.


Det var mycket lite vatten i tjärnen. Man ser på stenarna ute i vattnet
var vattennivån brukar gå. Men så har vi haft en ovanligt torr sommar och 
förhöst också. Nästan en halv meter lägre vattennivå.


Som ni förstår hade jag underbara timmar i den vackra skogen.
Man kan ju inte annat än vara lycklig när man går emot solen,
fast den var i moln för tillfället, och se trädens speglingar i vattnet!
Ni skall veta att det doftade så gott av höst i skogen också...


Några enstaka fåglar hörde jag i skogen. 
En hackspett hade hittat ett träd att hacka i och
några andra snabba småfåglar såg jag.


Några fantastiska timmar och några bär blev det.
En dag att lägga i mitt livshäfte som "en dag att minnas".

4 kommentarer:

  1. härliga höstbilder ,det har varit dåligt med tranbär på dom flesta ställen i år .Kram ,nette

    SvaraRadera
  2. Ja verkligen en dag att minnas. Vilka vackra naturbilder! ♥

    SvaraRadera
  3. Du fick en fin upplevelse och så fina bilder att detta var ju lycka det med. Vi brukar också leta tranbär men faktiskt så uppskattar jag allra mest att få insupa allt det vackra en höstdag. Hur mycket bär det sen blir är inte alltid så betydelsefullt.

    SvaraRadera