onsdag 18 september 2013

Åh, lilla blomma det är ju höst nu!

Så vaknar man till ännu en solig dag. Fast i morse
färgades morgondimman röd och det vet man ju, att då är det 
sämre väder på kommande... Men tänk nästan två månader utan
regn! (Annat var det förra året då det mest var busväder.)

Nu blommar min alpklematis - igen!
"Nej du lilla växt, nej nu är det höst... du vet du brukar ju blomma 
på våren, och det är lååångt till våren ännu..."



Jag kan nästan höra vad klematisen svarar:
"Jag ger mig!
 Jag ser ju spindelnäten ute på bladen.
Men vad gör man när solen skiner och det känns som den bästa våren..."


En del växter har förstått att det är höst. 
En och annan flugsvamp har ploppat upp ur jorden.


Men många är dom inte, svamparna. Dom vill ha det vått, och
här hos oss har det ju inte regnat speciellt mycket.
Så jag blev så glad av att se en flugsvamp, att det blev en bild till...


Håll tummarna för att det inte blir regn idag, för nu åker
jag till min hemgård för att klippa gräsmattan en sista gång!
Hoppas morgonrodnaden inte betyder något....

1 kommentar:

  1. Så fin din klematis blommar...min vita albina plena blommar också ..men den blommade inte nått i vårast för ifjol klippte jag ner allt.. blev så trött på den då den va sååå risig.Ja man borde nog "röja opp allt där ute" för snart har vi nor regn o sämre väder att vänta... ha de bra!

    SvaraRadera