söndag 2 juni 2024

Juni inleds rekordvarm - och med vitt på marken...

 Så är vi inne i ytterligare en av mina favoritmånader, juni! Och solen den fortsätter skina och inte en droppe regn har vi fått så nu börjar det bli rätt torrt. Igår hade vi rekordvärme, 30 grader i skuggan, medan det idag är lite svalare (men ändå sommarvärme!) pga nordanvinden. 



Under gårdagens värmebölja gick jag på sparlåga, svetten lackade på ryggen och för det mesta sökte jag mig i skuggan. Idag puttrar en rabarberkräm på spisen och jag har redan hunnit fixa en del både ute och inne. Men vilken inledning på sommaren 2024! För sommaren startade ju redan i maj månad, så detta är enbart fortsättning.....


På gårdagskvällens promenad ute på slätten lyssnade jag till fåglarnas sång och såg att nu blommar det rosa längs alla åkertegar. De vackra sommarkvällarna fortsätter och långt in på kvällarna sitter jag ute i kvällssolen och smuttar på lite te och läser någon bra bok. Ljuvliga sommar!

Idag ligger det åter vitt på marken. Det är äppelträdets kronblad som svept ner med vinden. Årets blomningstid blev kort i värmen, men hoppas vi i alla fall får några äpplen! (Och hör ni, vilken tur att det var kronbladen och inte snö/hagel som ligger på marken, det hade ju inte varit kul trots att vi skulle behöva lite väta...)

Nu njuter vi sommarmånaden juni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar