tisdag 4 juni 2024

Aldrig jag hade trott att jag skulle omfamna regnet så mycket!

 Under gårdagen stannade termometern på +27 grader i skuggan. Så efter dagens svettiga jobbpass åkte vi ut till vårt sommarparadis för att elda bastun. Och som vanligt var det så skönt där ute.

Först blev det en stund uppe på verandan i solens sken. 



 
Det var som vanligt en solig dag med en del lätta slöjmoln på himlen. En svan, troligen Herr Svan simmade in i vår vik på jakt efter något ätbart, men han fick syn på mig och bestämde sig för att söka sig hemåt till sin Fru och sommarens bo med äggen...
 

Jag satte mig ute på Piren i kvällssolen och märkte att nu hade vassen börjat växa. Ännu står några av fjolårets vasstrån ståndaktiga kvar, med de flesta ligger som en matta i vattenbrynet.



Så dök de första mörka regnmolnen upp i väster... "Där över svenska kusten och havet regnar det", tänkte jag, "hoppas molnen kommer hitåt, för vi behöver också regn!". Men icke, dessa moln höll sig väster om vår kust och för oss tittade solen fram. Vi bastade och så åkte vi hemåt.


Hemma blev kvällen/natten allt mera gråmulen och visst under natten föll lite regn! Äntligen lite väta ute i våra torra marker! Nu fick allt som växer och gror lite regn och det var verkligen välbehövligt! Och regnet kom under natten, precis som varje trädgårdsmästare öskar! Så nu är också mina vattentunnor fyllda med vatten i några dagar framåt...

Aldrig hade jag väl trott att jag skull omfamna nattens regn så mycket! Och till eftermiddagen tittar åter den värmande solen fram igen! Sommartider, hej, hej!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar