tisdag 25 juni 2024

Vår midsommar 2024

Årets midsommar bjöd på soligt väder, dock ingen värmebölja (endast upp mot  20 grader) och en lite ettrig vind höll de flesta myggen borta ute vid vårt sommarparadis. För visst åkte vi ut och njöt av sommaren vid vår havsvik!

På midsommaraftonen hissade vi flaggan här hemma innan vi åkte iväg. Och som ni ser blåste det dock inte nämnvärt här på vår gård...

Ute vid vårt sommarparadis plockade jag blommor och så blev det ett härligt bastubad. Den sköna och vackra midsommaren var inledd och den skulle firas precis som traditionen påbjuder. Våra midsommaraftonsgäster anlände sen eftermiddag med båten. Det hade blåst friskt ute till havs, så lite kylslagna och omskakade var de, men lyckligt anlände till vår brygga.

Här hos oss blev det mat och prat kvällen lång! Vi började med små räksnittar, frukt och något att dricka till ute på verandan. När väl nypotatisen kokade sökte vi oss in i huset för att äta årets första nypotatis tillsammans med rökta fiskar, sås med örter och sallader. Till efterrätt blev det kaffe och tiramisu-tårta med färska jordgubbar. Visst är det konstigt vad kvällar kan rinna iväg i en rasande fart, för plötsligt blev det dags för våra gäster att söka sig hemåt (och tack för ännu en trevlig midsommarafton!).

När båten stävade ut på havsfjärden hade vinden mojnat betydligt och jag hörde att hemfärden till deras villa hade gått problemfritt. Ut från vår strand strävade även en av "våra" fåglar, i ett vackert vågsvall...

I midsommarnattssolens sista strålar kom några av våra villagrannar paddlande förbi i deras tvåmanskanot. Det blev en trevlig pratstund innan de tyst paddlade vidare....

Midsommardagen startade upp med kaffe ute på bastutrappan. Där satt vi och tittade på solen som glittrade i vågorna allt medan småfåglarna kvittrade så vackert inne i skogen...

På midsommardagen blev det fest på rest med några fler gäster. Nu hade jag bakat en hallonkaka (på fjolårets hallon från frysen). Efter kaffet tyckte jag att jag ätit tillräckligt för denna midsommar, men oj då, på annandagen slank visst också stekta nypotatisar med fisk galant ner igen...!

Tack för alla vackra blomsterbuketter jag fick under midsommar! Tack för egenodlade sallader, örter och ostar som smakade jättegott! Och tack för påsen för svamp - den får härmed alltid följa med i byxfickan när jag skall ut på kantarellplock!

Midsommardagens kväll firade jag ensam inne i vassen ute på piren i kvällssolens sken. Här lyste de väna röda gökblomstren upp mot de gröna vasstråden.... Sambon satt inne i huset och gick igenom en mapp med gamla reseräkningar (som han hittat i en undangömd låda i källaren där hemma). Han som rest hela världen kring i sitt jobb tyckte att det var trevligt att uppleva gamla reseminnen ännu en gång....

Så här i midsommartid blir kvällarna och nätterna aldrig mörka här uppe i norr. Det är en härlig tid när naturen är så vacker! Och livet går vidare i många fågelbon (här är det rödvingetrasten som byggt ett bo ovanför hatthyllan på gäststugan).

Midsommar-annandagen började också med kaffe ute på bastutrappan. Nu såg vi några tunna moln driva in och allt efter dagen led blev dom där molnen fler och tjockare. På kvällen behagade en och annan droppe falla ner från molnen...

Men på morgonen satt jag länge ute vid stranden i solskenet. Jag tittade på vågorna och de vackra mönster som bildades i vattnet som kluckade in mot strandstenarna...

På eftermiddagen åkte vi hem allt medan molnen hopade sig. Våra ankor blev så glada när vi kom hem igen och i växthuset behövdes det visst vattnas lite också...  Härliga midsommartid!