fredag 7 juni 2024

Sommarstaden Vasa

Häromdagen var jag en sväng in till staden Vasa. Mannen i huset hade träffis med sina fd arbetskollegor över en bit mat, så då bestämde jag mig för att åka med för att turista i sommarstaden.

Redan nu varnar jag för många foton i det här inlägget, för det här var en sommardag när solen sken från en klarblå himmel och jag ville röra på mig och försöka se staden med nya ögon. Och det gjorde jag! Här är staden där jag bott i omgångar, studerat en tid, där jag sommarjobbat och staden dit jag återvände för att jobba i många, många år. Nu ville jag se sommarstaden Vasa med de vackra gamla husen, statyerna och så det blåa havet förstås.....

Här vid restaurang Seglis skulle sambon äta, så här parkerade han bilen i skuggan och jag hängde min väska över axeln och promenerade från stadsdelen Vasklot in till staden. Mittemot restaurangen finns Vasa Zip Adventure Park för alla äventyrslystna, men jag vandrade vidare  utan att fota ziplinerna....

Det finns en fin gång- och cykelväg in till staden. Här susade cyklister av olika slag förbi och en pappa som var ut med sin barnvagn hann också gå förbi eftersom jag stannade så ofta för att fota. Det var en strid ström med bilar som åkte ut och in i staden över bron...

Halvvägs in till staden ligger den lilla ön Sandön, som denna soliga dag hade en hel del besök av  soldyrkare och badgäster. På den nedersta bilden ser ni segelbåtarna som ligger förtöjda nedanom Seglis, det var ju trots allt en helt vanlig vardag i början av juni så de flesta båtarna låg vid kaj....

På den övre bilden ser man bron som går ut till Sandön med sin småbåtshamn, i bakgrunden syns det röda tegelhuset som idag inhyser Åbo Akademi och det bruna huset som är Kuntsi museum för modern konst samt ett utecafé mot vattnet. På den nedre bilen syns de röda gamla fabriksbyggnaderna på stadsdelen Brändö som idag också huserar universitet och skolor.

Jag vandrade ner till trädäcket/gångvägen alldeles nere vid vattnet. Här brukar ungdomar sitta i kvällssolen och slappa, nu satt endast en mås framför mig. Längre fram ser ni bastu-pråmen som flyter invid stranden, för dagen stängd.

Såhär sommartid är det många gatureparationer på gång, här invid restaurang Strampen, som denna dag var fylld med lunchgäster ute på den stora uteserveringen.

På flera ställen i staden finns de gamla brunnsbyggnaderna kvar, som vackra smycken från en svunnen tid.

Längs Strandgatan finns många gamla vackra hus bevarade. Och här i den s.k. Inre hamnen har tidigare varit en livlig båttrafik (kolla på väggen: Lennart Backman; ångbåtskontor, spedition, skeppsmäklare). På den nedre bilden syns restaurang Baccus till vänster och Odd Fellows vackra hus till höger.

I Vasa finns över 150 parker och jag besökte några under dagen, för nu började jag beundra alla vackra statyer, springbrunnar och blomsterarrangemang här i staden. Här bredvid fanns också några lekparker bland höghusen.

Jag vandrade under de stora träden för att få lite skugga, det var en varm dag. I Vasa är esplanaderna fyllda med träd (lönnar, lindar och björkar mm) och en hel del blomsterarrangemang!

Här är den över 100 år gamla Topeliusstatyn som står i korsningen av Kyrkoesplanaden och Hovrättsesplanaden mittemot kyrkan. Varje 1a maj får Topelius en studentmössa på sitt huvud som en hälsning från stadens studerande.

Mittemot det vackra gula stadshuset står Lotsstatyn. Vid styrelsegården flaggar man med både Finlands och EU-flaggan.

Så vandrar jag in på en av stadens många smala brandgator och just denna går förbi Vattentornet. Här inne i tornet finns klätterväggar och uppe i tornet bjuds man på en fin utsikt över staden...

Så vandrade jag åter ner mot stranden och här i backen gjorde jag min backstart när jag för evigheter körde upp för mitt körkort.... (oj då, vilka minen överallt!).

Nere vid Strandpromenaden möts jag av syrendoft bredvid Jarl Hemmer-statyn och också massor av fina blomplanteringar. Här ligger Fiskstrandens småbåtsbryggor.

Efter att ha vandrat runt en god stund kände jag för lite kaffe, så det fick bli kaffe med påtår och en god biskvi under ett soltak vid Fiskdisken, ett av mina favoritcaféer i staden.

Där satt jag och avnjöt kaffe medan jag kollade in båtar som styrde ut mot havet och bilarna som kom körande längs Vasklot-bron in och ut från staden. Efter en stund ringde sambon, han hade ätit klart, så dags att åka hem igen!

Och jag kunde inte låta bli att tänka att Vasa är en av de härligaste sommarstäder när solen skiner!