lördag 29 augusti 2020

Villa-avslutning med foton från förra lördagen

Idag firar vi villa-avslutning. Eller veneziansk afton. Eller forneldarnas natt.
Eller stugsista, sommarsista, lyskväll eller lysnatta (som det heter i Sverige).
Ja, kärt barn har ju många namn. Det är nu vi i alla fall firar att
sommarsäsongen ute i skärgårdsvillan är över för detta år
(Ljug! Vi kommer så klart att åka ut massor av fler gånger, men kvällarna 
blir ohjälpligt mörkare och kallare, 
så det är ju aldrig samma sak som på sommaren....).
Jag börjar firandet med att visa foton från förra lördagen där ute.
Det var då jag fångade de mest fantastiska färger man kan tänka sig!
För detta krävs solnedgång och regnmoln. 
(Inget regn över oss måste jag tillägga!)


Har ni sett så vackert!


För att ta det från början:
Förra lördagen var solig och härligt varm. Molnen dom höll
sig över landbacken lång ifrån oss.



Fram emot kvällen parkerade jag mig inne i vassen ute på piren
där kvällssolen lyser och värmer.


Det var nu jag började se de stora bulliga molnen som tornade upp  sig i väster.
Dom var diskreta och såg så goda ut (som vispgrädde ungefär). Till en början, ja...
 


När vi hade bastat klart tog jag det här fotot. 
Alltså ett foto av solnedgången.
Och titta, nu hade det bildats moln på nästan hela himlen.


När vi satt inne i villan och åt kvällssmörgåsar och drack kvällste såg
jag att nere i vår lilla vik hade en liten solstråle träffat vassen på andra sidan.
Så jag rusade ner till parkeringen med kameran i högsta hugg.
 Nu hade mörka, tunga moln dykt upp... och en liten, liten sista solstråle...


Mörka moln. Som jag nästan kunde nudda vid...


Och så solens sista strålar på det....




Jag har då aldrig sett på maken till vackra färger!
Solen hade gått ner bakom skogen och molnen gjorde kvällen mörk,
men ändå så färgrik!


Det var nu en ensam svan kom inflygande (tyvärr hann jag inte med
med kameran..), dess trumpetande ekade över hela fjärden.
Den gjorde en sväng förbi vår villa 
och så trumpetade den vidare varifrån den kom.




Molnen var snabba den kvällen. De drev vidare och det blev
lite ljusare - och rödare uppe i skyn!




Nu färgades även vattnet rosa!



Det var en så vacker kväll, men ohjälpligt började mörkret falla.
Molnen drog vidare och så småningom tonade de vackra färgerna bort.
Natten tog över.
Och i dag firar vi alltså villa-avslutning med lyktor och marshaller ute 
på våra strandstenar. Fast förra helgen gjorde solens strålar ett 
mycket strongare jobb, tror jag visst....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar