torsdag 13 augusti 2020

Skogens svampar och bär

Så här i medlet av augusti börjar svamparna göra sig gällande.
Nåja, de har redan poppat upp i flera veckor redan, men
först nu har jag varit ut på kantarelljakt med kameran med mig.
Jag formligen älskar att fota svampar i skogen. För det finns 
svampar i alla olika färger och modeller. Jag har ingen aning
om vilka sorter dom är så dom får alla bli kvar i skogen,
alla utom de gula kantarellerna!


Jag brukar plocka så mycket kantareller som går åt för dagen,
resten får vara kvar på tillväxt till nästa gång.


Här ett fat nyrensade som är klara för att bli smörstekta...


Det är härligt att vara ute i skogen nu under augusti. En liten vindpust gör
att myggen är få och älgflugorna har ännu inte dykt upp.


I skogen finns stora platta "fat" med ett hål i mitten.
Ser inte så aptitliga ut, nej.


Förutom kantareller plockade jag lite blåbär för att kunna baka en bärpaj.
Och mitt bland blåbärsriset växte dess rödbruna, diskreta svampar.


Dom här två blev mina favoriter - ja, som foto-objekt då.
Att stå tillsammans, det är en trygghet.


Augusti är min favoritmånad!
Det är nu jag bara går ut för att plocka ihop
till dagens måltid. Här smörsteker jag mina kantareller, kokar några 
bönor (och potatisar) och sedan är det bara att göra sallad
av trädgårdens och växthusets överflöd. Egenodlat, närodlat!


 
Sedan är det bara att svänga ihop en enkel paj med en del av
sommarens och skogens överflöd av blåbär och hallon.
Jag sa visst att jag älskar augusti?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar