tisdag 18 augusti 2020

Augustisol och risk för nattfrost

Nu är det torrt i markerna igen. För det mesta lyser solen
men så där hett är det inte alltid. Igår varnade man för att natten
kunde bli kall, till och med nattfrost kunde det bli.
Vi hade +5 grader som lägst, så ingen fara här hos oss.
Nu väntar vi på varmare dagar igen, så nattfrostfaran är över
för denna gång.
Under veckoslutet hade vi soligt och varmt väder.
På lördagen idkade jag lite brygghäng för första gången 
denna sommar. 


Där satt jag på bryggan en lång stund och kände att jag inte saknade
någonting i hela världen. Det var bara så skönt!
Men så kom jag på att det skulle vara gott med smörstekta 
kantareller på en smörgås, så jag masade mig upp och ut i skogen
för svampplockning. Jag kom hem med både svamp och hallon...



På söndagen hade vi släktträff i Härmä, 
vi åt och förnöjde oss i flera timmar. Dit gick den dagen...
Vi kusiner, som bor här i landet, träffas 1-2 ggr/år, men nu pga
pandemin blev söndagens träff årets första - och eventuellt sista - för detta år.
Visst märktes det att det var mycket mindre folk i rörelse på söndagen.
Hela landet har haft få corona-fall under sommaren, men nu lämpligt till hösten
och efter att de strängare restriktionerna börjar luckras upp har
fallen ökat även här. Åtta nya fall i vårt sjukvårdsdistrikt under augusti,
nu är det dags att förbereda sig igen då....



Det märkvärdigaste under gårdagen var väl solnedgången.
Kl 22.23 hade solen tagit adjö av dagen och en vacker solstråle
dröjde sig kvar upp mot himlen. Och så hade tydligen ett flygplan
gett ifrån sig lite vitt som färgades rött i solnedgången.
 

Nu tar vi tag i denna nya vecka som utlovar varmare väder.
 Och nattfrosten - den vill vi vänta länge, länge på....

2 kommentarer:

  1. Hej Grön Anemone! Länge sen jag kikat in här hos dig då mitt eget bloggande saktat farten. Men jo, så vackra naturbilder du visar. Det har blivit mera sådant för mig också om än min blogg började med hantverk. Åren går och allt förändras ju, så även vi. Trevligt ändå att se även du håller ut med bloggandet för det är ju så många som stannat med sina bloggar. Jag fortsätter också om än i saktare fart. Njuter av så många andra saker numera, därav njuter jag av dina fina naturbilder. Ha sköna dagar, värmen verkar hålla i sig någon dag till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den kommentaren! Jo, här bloggas det allt emellanåt, sommartid blir det mera sällan på grund av att man inte hinner och på vintern för att inget händer.... Ha fortsatt fin augusti!

      Radera