onsdag 26 augusti 2020

En annorlunda sommar

Sommaren 2020 har delvis varit annorlunda än tidigare somrar.
Vi har haft en pandemi runtom i hela världen.
En pandemi som skördat många liv och ekonomiska förutsättningar.
Viruset covid-19 har blivit ett reellt begrepp för oss alla.
Här i vår region har vi inte haft någon okontrollerad smittspridning,
läget har varit relativt lugnt under nästan hela sommaren. Visst, här
har funnits corona-fall, men dom har varit få och 
de som insjuknat har satts i karantän hemma (samt alla event smittade).
Vi har levt med flertalet restriktioner, vilka många delvis är borttagna nu.
Hösten närmar sig och det naturliga utomhuslivet kommer
att ändras till inomhusliv - för arbete, för skola och för möten.
Hur kommer detta att ända läget?
Blir det en andra våg av smittspridning?


Jag är tacksam att jag bor på landet (inte i en storstad som Paris eller London).
Jag är tacksam för att jag kan leva nästan som normalt (för här är det
ju inte direkt trångt på mina promenader om vi säger så).
Jag är tacksam för vårt sommarhus som tagit emot oss med öppna armar
varje veckoslut denna sommar ( för det har ju inte blivit några besök till
sommarteatrar, konserter eller marknader där mycket människor samlas,
ja det blev heller ingen utlandsresa denna sommar som planerat).
Jag är tacksam för det arbete som all sjukvårdspersonal ordnar
och de restriktioner som olika myndigheter har utfärdat.
Jag är tacksam över att man förstår att liv och tid är mera värt än pengar.
Pengar kan man tjäna ihop senare, men tiden och livet kommer aldrig igen.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar