torsdag 20 augusti 2020

Ljuvliga augusti!

Augusti är min favoritmånad.
Det har jag skrivit så många gånger... jo, jag vet.
Men faktum kvarstår. Augusti är nummer 1!
Och just nu bjuds det på härligt fina och varma sommardagar,
då njuter jag. Ute i naturen mognar bär och växter.
Gårdagen tillbringades delvis bland bärbuskarna så idag puttrar
saftmajan för femtioelfte gången denna augusti....


Inne i växthuset bjuds det på massor av tomater, gurkor och paprikor.
Och det finns ju inget godare än egenodlat! Att plocka in
grönsaker som fått mogna färdigt, det är det bästa. Mina gula körsbärstomater
är annars en favorit som i år är försvinnande goda.... (hinner aldrig fotas)


Sädesåkrarna bjuder på mogen säd. Delvis.
Tyvärr blir det inget bra jordbruksår detta år. Våren och försommaren var mycket torr
och rätt kylig. De små kornen som såddes i jorden började växa långsamt. Vissa
frön grodde, andra inte. Sedan kom värmen - och regnet, och de korn som inte
grott tidigare började växa. Så i år är det mycket ojämnt ute i åkrarna.
Vissa områden bjuder på gula, mogna ax medan andra områden ännu ståtar
 med gröna, omogna ax. Tyvärr är det ofta både gult och grönt tillsammans,
så vilket strå skall ange vad som skall skördas?
Det är så med odling, man vet aldrig hur säsongen blir.
Det är vädret som styr och inte alls jordbrukaren....


Men trädgården den levererar. Potatisen har väl aldrig växt sig större
än denna sommar och squashen den har redan tagit över i min odling.
Och så de gula bönorna som är mina favoriter!
Mums, så mycket gott!
Och så härlig sol och massor av värme på det.
Augusti!
Jag säger bara augusti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar