fredag 28 augusti 2020

Det spökar i växthuset!

Den här tiden på året brukar det spöka i växthuset!
Vita skynken som fladdrar lätt i vinddraget när jag öppnar växthusdörren...


Såhär såg det ut häromkvällen när jag vattnat sista gången för dagen
och när jag skulle stänga vädringsluckor och dörren.
Vackra siluetter av en vildvuxen körsbärstomat och en sol i
nedåtgående i bakgrunden.


Så här såg det ut i morse. Flera vita spöken!
Den senaste veckan har molnen försvunnit till natten och man vet
ju aldrig när den första nattfrosten nyper till. I växthuset prunkar det 
ännu av bifftomater, körsbärstomater i olika färger, djungelgurkor och vanliga
slanggurkor och så paprikor.... nej, inte vill man att de rara plantorna fryser!
Vi äter minst 10 tomater per dag och det vill vi fortsätta med ännu långt
in på hösten!

 
 Så här såg det ut häromdagen när ett kraftigt åskväder drog ut över havet på sin
väg norrut. Något regn vill vi inte heller ha, för nu sopar skördetröskorna rent
ute på våra kornåkrar!


Klarblå himmel och moln i bakgrunden på dagen skall det vara, tack!
Så här vackert väder var det härom kvällen när jag gick på kvällspromenad.
Moln som försvinner till natten var det, och med den påföljd att
daggen lägger sig tjock över natten.... och skördetröskorna får vänta
till eftermiddagen innan de får brumma ut på uppdrag....


Gårdagkvällen bjöd på en vacker solnedgång.
Då hade tröskorna tystnad och de sista sädeskärrorna tömts i torkarna.
Lugnet intog landsbygden. 
Och spökena fick härja fritt i mitt växthus...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar