måndag 31 augusti 2020

Vi tar farväl av sommaren

Idag skriver vi sista augusti och ohjälpligt lider sommaren 2020 mot sitt slut. 
I helgen, den som susade förbi alldeles nyss, då firade vi villaavslutning. 
Som nästan alltid infaller vårt firande av villaavslutning mitt i
skördetiden, det är alltid svårt att planera något speciellt för just sista
veckoslutet i augusti. Men i år hann vi i alla fall fira både på lördagskvällen och
så hann vi njuta av sommarvärmen på söndagsförmiddagen ute 
vid vårt sommarparadis.


Redan före klockan 9 på kvällen började skymningen sänka sig.
Vi hade eldat i Jötul:en inne i villan och nu kunde vi kura skymning inne
i ett varmt och skönt hus. Snart skulle bastun vara varm och snart skulle
vi tända alla ljusen nere vid stranden.



Jag börjar alltid med att tända den lilla lyktan ute på bryggkanten.
Där får den brinna hela natten fram till nästa morgon.




Kvällen var otroligt vacker.
Solnedgången färgade himlen röd och - för ovanlighetens skull - fanns
nästan inga moln på himlen. Vinden hade mojnat, stillheten sänkte sig.



Då började vi tända marschaller och glaslyktor för att sedan sätta ut dom
på strandstenarna.




Det är så vackert när ljusen slår sina ljusgator över vattnet.
Längs ständerna tändes fler och fler ljus och eldar. 
När mörkret föll firade många med raketer och smällare som lyste upp
en av sommarens sista nätter...




Söndagsmorgonen randade vacker - och riktigt varm.
Och där satt jag ute på bastutrappan (iklädd långbyxor och långärmat
som dock snabbt togs bort) med min kaffemugg. Jag njöt när jag tittade
ut över havsfjärden. Och jag satt och undrade om detta skulle bli den
sista morgonen ute i förmiddagssolen. Sista morgonen för denna villasäsong?
Med kaffe och solblänk i ögonen....

 
Ute på fjärden hade några sjöfåglar samlats, månne dom
börjar planera inför flytten söderöver? Fast ännu såg dom ut att trivas
i den sista slängen av sommarvärme...


Sommarsolen flödade hela förmiddagen, sedan dök molnen upp.
Precis som under hela juli och augusti. Moln och någon enstaka regnskur,
med åskknallar i bakgrunden (fast aldrig över oss). Sommaren 2020 har varit
omväxlande. Juni var solig med inte alltför varm. Efter midsommaren hade vi
en solig och het vecka. Sedan kom regnet. Och kyligare väder. Augusti har
varit omväxlande varm och kall. Dessutom har den varit rätt torr, 
trots någon enstaka regnskur.
Jag säger tack till "Sommaren2020", coronasommaren!
Vi har njutet massor ute vid vårt sommarparadis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar