lördag 30 mars 2019

Sjöar, snödroppar och solsken

Den här tiden på året har vi sjöutsikt.
 Och gårdagens 10 plus gjorde ju sitt till....
snön smälter , det säger bara sluurrppp... och så förvandlas den
vita snön till tråkiga våta vattenpölar. Och inte bara vattenpölar,
utan ute på slätten bildas stora insjöar!
Nu har svanarna anlänt i mängder, de kommer fler och fler för varje dag.
Svanarna älskar de grunda sjöarna som har bildats ute på slätten.

 
 Idag begav jag ut för att fota svanarna där de hade storsamling
ute på slätten. Vissa simmade runt, vissa sökte mat bland fjolårsgräset
och vissa höll utkik. Dom förde ett fasligt liv när jag närmade mig!



Några gäss hade också anslutit sig till svanförsamlingen.



Jag ville inte gå alltför nära, jag tyckte dom kunde ha sin sjö för sig själva.
Fåglarna hade säkert flugit långa vägar och var kanske
 trötta och hungriga....


Där ute på slätten spatserade också två tranor.
Jag tror bestämt att det är "vårt" tran-par!
Under ljudligt trumpetande dom också.


Var håller du hus min gubbe? trumpetar fru trana och
blickar ut över slätten för att få syn på den andra tranan. 
Tranornas gråa, vita och svarta färg smälte in i fjolårsgräset, i snön och 
i leråkerns färgskala. Jag hade svårt att få syn på tranorna när de
inte sträckte på halsen för att hålla koll på omgivningen....


Väl hemma igen gick jag en sväng via mitt lilla växthus
och vad ser jag nu om inte de små väna snödropparna 
som har tittat fram bland fjolårslöven.



Det känns verkligen att våren är på väg när dessa tåliga blommor
gör entré. Hjärtat tar ett extra glädjeskutt!
Nu är våren på väg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar