måndag 18 mars 2019

Grått är det nya blåa....

Nu är jag less på grå-vädret! Ett grått lock på himlavalvet som allt emellanåt
ger ifrån sig regn eller blötsnö. Det är grått i alla nyanser och
allt detta har parkerat över oss de senaste dagarna. 
Jag är less, less, less!


Det var blött och slaskigt på dagens promenad. 
Men - hör och häpna - ute på slätten hörde jag måsar uppe i skyn
och när jag kom till skogen då kvittrades det i trädtopparna.
Talgoxarna lekte kurragömma bland trädens grenar och en kråka flög
med en kvist i munnen. Nu börjar vårkänslorna spira bland 
de övervintrande fåglarna.


Uppe i en av de högsta björkarna satt en skata och kollade in läget.
Vädret var disigt. Men det såg ut som om det nu är dags för kurtis...


För visst var det en annan skata som satt inne bland några träd intill....
Ett skorrande dovt "raa" hördes.. Det kanske uppstod kontakt, vem vet.

 
Uppe i en stor gran satt en annan fågel (Vad kunde det vara för sort? Hackspett?
Dagsljuset är alldeles förföriskt och jag kunde inte artbestämma denna lirare).
När jag gick hemåt tyckte jag att jag hörde det kännspaka ljudet från en plog med
svanar. De kanske flög där uppe i det gråa, osynliga diset.
För trots att det känns som om vinter krampaktigt håller sig kvar,
 så börjar naturen förbereda sig inför våren.
Okej, vi har haft rätt många plusgrader de senaste dagarna.
Det är den blåa vårhimlen som vi saknar....
 

1 kommentar:

  1. Ja visst är det segt detta gråa vinterväder!
    Härligt ändå med fågelsång.

    SvaraRadera