onsdag 13 mars 2019

Och så tar vi en mazarin på det!

Idag följde jag med sambon in till staden och medan han uträttade sina
ärenden gjorde jag en rundvandring längs stadens trottoarer (eller något ditåt).
Tanken var att kolla in vad som hänt i stadskärnan sedan senast.
Konstigt att det händer massor av förändringar hela tiden. Nya hus byggs och
gamla rivs, nya företag blommar upp på gamla platser.....

 

Jag började min rundvandring (med stegräknare...) vid den s.k. fiskestranden.
Jag gick ut på en av de snöklädda bryggorna för att få en bra utsikt över det 
nya Fiskets hus som just nu byggs på stranden. Det vågformade huset
börjar ta form och trots alla byggställningar och baracker såg det mycket
intressant ut. Här kommer att finnas fiskaffär och restaurang osv.


Det kommer att bli så vackert nere vid stranden när allt står klart.


Före detta Vasa vattendomstols byggnad vid Strandgatan är ett stiligt hus.
Numera huserar en hel del nya företag inne i byggnaden.



Jag vandrade vidare i snålblåsten och beslöt att kika in vid hantverkaraffären Loftet
för att värma lilla näsan. På bild fastnade bla Österbotten-brickor i vackra färger 
och två olika tavlor med sevärdheter från Vasa och från Korsholm. 



Nästa hållpunkt blev stadens vackra saluhall. Det är alltid lika roligt
att besöka saluhallen med dess dofter och vackra blickfång.
Numera huserar Pentik i det stora utrymmet mot Vasaesplanaden.
Deras mönster i vårens färgstarka färger fängslade mig
och det var roligt att se något nytt och fräscht.



Vid torget gjorde man reklam om evenemanget Energy Week, som kommer
att gå av stapeln 18-21 mars. Då kommer staden att fyllas med företagare från
 världens alla hörn och de kommer att diskutera energifrågor.
När jag stod på torget ringde sambon och meddelade att han var klar.
Frågan var ju om jag var klar....


Som sista anhalt gick jag via bageri Aroma och blev förförd av alla dofterna.
Idag var det mazarinens dag fick jag veta. Och så blev det att välja mellan
flera olika varianter av mazariner....


Väl hemma igen blev det förmiddagskaffe med mazarin.
Jo, det blev en traditionell mazarin.... Inte helt fel start på denna onsdag.
Kan tänka mig en ny dag i staden,
 jag var tydligen inte helt klar när sambon ringde känner jag....

1 kommentar:

  1. MMmmm så gott ,för mig nu för tiden se men inte äta ,kramen Nette

    SvaraRadera