måndag 11 mars 2019

Dagens busväder - och tankar om det

Denna måndag har bjudit på riktigt busväder. Det har varit
snöyra och drivbildning. Nordanvind och dålig sikt.
Jag kan inte låta bli att tänka att det är så onödigt nu när vi bara
väntar på varmare och vårligare väder. Men samtidigt kan jag inte
låta bli att tänka att det är vackert också, det är så speciellt
(åtminstone när man får sitta inne i värmen). Det här är ett väder som
vi nordbor inte tycker är speciellt  märkvärdigt, men oj då skall du fråga
en som aldrig sett yrsnö innan. Visst är det ett tjusigt väder!



När jag på förmiddagen gick längs en av stadens trottoaren in mot
centrum var det nästan folktomt. Och det var snö i luften och moddigt överallt.



Väl hemma igen tänkte jag mig ut på slätten för att fota, men nordanvinden
pep och det var så besvärligt väder att jag vände om och gick där
skogen kunde hejda de värsta sylvassa snöflingorna.
På någon minut bildades snödrivor i vindens riktning.


Kolla in hur vinden formar snön nära dessa två stenar. Här blåser yrsnön från
vänster mot höger, men ändå förblir det snöfritt närmast stenen...
Visst finns det trots allt, i detta tråkiga busväder, en viss fascination över
naturens underverk. Yrsnö som under!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar