lördag 18 juli 2015

Vi åkte ut till ön Vaxholm (del 3)

Molnen hängde tunga även vår tredje dag i Stockholms-trakten
men vi hoppade glatt i bilen och åkte ut till de vackra öarna 
med pärlan Vaxholm som slutmål.
Jag kan redan här avslöja att jag fann att Vaxholm just nu kunde
kallas rosornas ö, för just när vi var där såg jag ljuvliga rosor överallt!


Den här rosen klättrade upp längs en husvägg,
och den doftade mmmmm...


För att ta oss ut till Vaxholm krävdes att vi åkte över några broar
och ombord på två landsvägsfärjor. Som tur var behövde vi inte vänta
halva dagen för att åka med, utan allt gick smärtfritt.


Vaxholm är mest känt för sitt Kastell. Redan år 1548 byggde Gustav Vasa
en försvarsanläggning på Vaxholm. Numera är staden mest känt för just
denna fästning i grått. Kastellet ligger på en egen liten ö.


Vi promenerade runt i den trevliga staden och tittade på de
vackra husen med de vackra rosorna....



Sedan stack vi oss in i de likaledes trevliga små butikerna runt torget (då
pratar jag om oss damer, karlarna ville stå utanför och lösa världsproblemen).
I Vaxholm finns bl.a. en butik med föremål designat Lena Linderholm,
och här var det roligt att botanisera. Jag inhandlade en fransk tvål som
doftade underbart och en minidisktrasa (en sådan där som jag inte
visste att jag behövde innan jag såg den).


Vi strosade kring i staden, bland annat besökte vi hembygdsgården
med ett intressant museum och med ett lockande café.


För här på caféet serverades de mest underbara bakelser
och kakor och vi blev ju alla så hopplöst sugna på kaffe
med något gott till...


Att sitta på uteserveringen, dricka kaffe och njuta av den vackra
omgivningen blev en av dagens höjdpunkter.


Efter några timmar i staden Vaxholm sökte vi oss tillbaka till bilen
för att köra tillbaka mot Nacka. Då gick vi förbi ytterligare
ett fång med härliga rosor.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar