lördag 25 juli 2015

Roadtrip till Tuuri

I varje land finns det ett speciellt fenomen som lockar
folk från när och fjärran. Ett av vårt lands fenomen är shoppingcentret
i Tuuri . Mitt ute på landsbyden har ett handelscentrum växt fram.
Säga vad man vill om shoppingen i Tuuri, men det är ett fenomen.
I går åkte vi tillsammans med våra grannar iväg de ca 150 km 
till byn Tuuri mitt ute "i nästan ingenstans".


Alla världsberömda turiststäder har sina monument.
Paris har sitt Eiffeltorn, New York sin Frihetsgudinna och 
Pisa har sitt lutande torn. Byn Tuuri har också sitt monument, 
OnnenKenkä - LyckoSkon.


I går hängde tunga regnmoln över landskapet. 
Ett sådant väder som lockar semesterlediga turister i
tusental till Tuuri....


Den enorma parkeringen var full av bilar när vi kom. 
Vi hittade en bra plats framför Keskinens utbyggda hotell/livsmedelsaffär.



 Vi började med en rundvandring i de "små" affärerna runtikring.
Pentik hade en stor affär och eftersom våra vänner skulle ha en present
var det givet att kika in i affären. 


Pentiks små gröna grodor vann mitt hjärta....


Sedan gjorde vi en tur inne hos Keskinens, ett affärshus som tycks växa
för varje år. Naturligtvis hittade vi några småsaker att lägga i kundvagnen.
När vi skulle betala i kassan var det kö. Kö i hela 19 kassor och
så långa köer att vi fick vänta i hela 35 minuter innan vi fick betala.
Aldrig jag sett så här långa köer tidigare!


Vi avslutade dagen i en av affärscentrets restauranger. I stället för att köa
på de vanliga matställena gick vi till a la carte restaurangen bredvid
livsmedelsaffären och där fick vi genast ett fönsterbord utan köande.
Maten var utsökt. Vi satt länge och njöt av lugnet vid matbordet,
sedan åkte vi hemåt igen. Igenom både skyfall och solsken.
Hemma hade dom inte fått en regndroppe sedan
morgonnatten.... Dagen avslutades med en kopp kaffe inne
hos våra grannar.

3 kommentarer:

  1. Längesedan jag hört någon nämna Tuuri man hör inte att någon här i trakterna far dit det är mera Umeå som drar .Jag har inte varit till stället på många år för jag tyckte att stället förlorat sin charm, allting var så dyrt .Men som en ufllykt kan det ju vara trevligt ,kram nette

    SvaraRadera
  2. Det är några år sedan vi var dit, då med husvagn. De har en mycket välorganiserad husvagnsparkering där.
    De där grodorna tittade jag också litet extra på när vi besökte Pentik vid Juustoportti.
    Säga vad man vill om Tuuri, men det är ett fenomen, precis som PowerPark.
    Intressant dokumentation! Ha det gott! ♥︎

    SvaraRadera
  3. Grodorna helmysiga, skulle jag också köpt! Visst är det lite konstigt med dessa shoppingmagneter. I 'Glasriket' där jag bor är det Kosta outlet som, drar turister från när och fjärran inklusive Danmark, Tyskland och Holland.
    Sen har vi ju Ullared, lågprisvaruhuset en timme bort. Hit går det bussar från hela Sverige.
    Kul med nafsande ankan. Hoppas det inte blir blåmärken.
    Kram Anette

    SvaraRadera