tisdag 7 juli 2015

Finlands vita ros

Finlands vita ros är en buskros av det verkligt sega,
långlivade virket. Den är slående vacker och doftar ljuvligt.
Den är helt klart en av mina absoluta favoritrosor.


Rosen blommar kring midsommartid, men detta konstiga år 
blommar den först nu i början av juli.
Dessa våra rosenbuskar har alltid funnits i vår trädgård, de
härstammar från sambons mormor- och morfars tid och har blommat
på samma plats (utan större omsorg) i många årtionden, snart ett sekel.




I like!

4 kommentarer:

  1. Visst är den underbar och doften mmm.fina bilder , kram Nette

    SvaraRadera
  2. Jag gillar den också! Jag har den i min hemby, men borde plantera egna buskar.
    Hoppas du får vackra julidagar framöver!♥

    SvaraRadera
  3. Tänk att ha så gamla rosor. Jag har försökt plantera rosor flera omgångar, men inga tycks trivas här.

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker ros och så seglivad, precis som Finnarna själva. Det är ett starkt folk som jag 'ser upp till'.
    Men vad heter den Finska rosen ? Den måste väl ha ett latinskt namn, för är den seglivad vill även jag ha och njuta av den.
    Må väl, kram/ Eva

    SvaraRadera