lördag 4 juli 2015

Fina, feta abborrar i nätet

Ni kanske kommer ihåg att jag i går skrev om karlarna
som lade ut fiskenät över natten? 
Tidigt nästa morgon rodde de båda fiskarna ut för att dra upp näten.
På första nätet fanns endast två fiskar... men nästa nät
var alldeles tilltrasslat av stor feta abborrar!
Det var två nöjda fiskare som rodda in till land.



Några moln skymde solen på morgonkvisten, men sedan dök den
 värmande solen fram och vi fick sommaren hitintills varmaste dag.
Men ännu var det bara morgon...



Karlarna rodde in till bryggan och började reda ut näten.
Stora präktiga firrar (endast två hade inte klarat natten....).


Jag stod på bryggan och kollade hur de tog loss fisken.
Det doftade salt havsvatten och en förförisk blomdoft spred sig
från sommarens strandväxter....


...och i strandkanten hade också sjögräset börjat blomma.
Vattnet är alldeles prickigt av fröpollen som drivit in till standen.


Tolv fina abborrar på rad. 
Ingen dålig syn!
Stora och präktiga, se speciellt den ena fisken
i mitten, den var lite större än alla de andra.


Sambon plockade fram ett grånat bräde och började rensa fisken, för
här skulle det bli rökt färsk abborre till tidig lunch!


Ett fat med fina rensade och tvättade fiskar.
Karlarna rodde över till grannen, där rökningen skulle ske.
Jag satte mig ute i solen med mitt arbete och väntade på att de
skulle ringa när maten var klar.


Efter en och en halv timme kom telefonsamtalet och jag vandrade
över till våra villagrannar. Där hade de rökt abborrarna i rökugnen
och använt enris och aspspån som "kryddor". Nu låg fiskarna i
en hink med saltvatten.
Hinken direkt på bordet och maten är serverad!


Så satt vi då där på verandan och mumsade i oss abborrdelikatesser!
Solen stekte och måsarna kivades om fiskrenset vid vår brygga.
Vilket sommarminne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar