torsdag 24 augusti 2023

Wolaa, augusti!

 Nu har det varit gråmulet med regnstänk sedan måndagen, så idag är jag lite less på vädret. Eller rättare sagt är jag mycket less på vädret. Ute är det vått precis överallt, men vad gör det... det är ju ändå min favoritmånad augusti! 

Kvällstid har jag kunnat svepa in mig i en pläd och satt mig i sköna fåtöljen för att kolla på friidrotts-vm på tv:n i flera timmar! Heja Norden säger jag! (Igår hejade jag på Wilma Murto i stavhopp 🏆och så förstås på de norska grabbarna på löparbanorna! Och häromkvällen Daniel Ståhl i diskus, vilken bragd!)

Jag har kokat svartvinbärssaft (med lite hallon) och tappat upp i portionspåsar som sedan hamnat i frysen. Bra att ta fram lite vitaminer i vinter när det förkylt i kroppen...


Varje dag plockar jag in goda tomater i olika färger från lilla växthuset. En och annan gul eller röd paprika har också blivit mogen (däremot blir det just nu inget överflöd av gurkor, men bra de som är på g). Varje kväll skördar jag massor av tomater, så de ingår i allt vi äter i dessa dagar!

Dessutom har det äntligen blivit äppeltider! Igår gjorde jag årets första äppelpaj till efterrätt. 

Så här svänger jag snabbt ihop den goda pajen: jag skivar ner äpplen i en smord form, strör över lite socker och kanel och rör om. Häller på havregryn och skivar över kylskåpskallt smör. In i ugnen på ca 175-200 grader tills jag ser att äpplena har blivit mjuka. Wolaa, enkelt och gott med lite vaniljsås eller glass eller precis som det är!

Härliga augusti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar