måndag 14 augusti 2023

Förnöjsamhetens lovsång!

 Denna dag suckar jag förnöjt och tänker "Augusti ändå...💓!". Vi är redan inne i mitten av månaden och det har hänt massor av roliga saker! Men allt det får jag återkomma till senare för idag tänkte jag blogga om lördagens stilla stund i vårt sommarparadis. Vi har ju inte hunnit vistas där ute så mycket på sistone och allra minst har vi hunnit sova många nätter i vår sommarvilla. Men nu i lördags på eftermiddagen då åkte vi ut (med olika färdmedel) och vi sov över!


 Jag älskar stillheten och naturen där ute. Kvällar med vacker solnedgång eller mulet - det spelar ingen roll! Men tystnaden, vattnets kluckande, vindens sus eller fåglars läten eller varför inte myggens surr; så fint och rogivande. I helgen var det högvatten och de flesta stenarna låg under vattenytan.... 

Men, att ta det från början! På lördagen hade vi firat svärmors födelsedag och hon skulle senare åka ut till sin sommarstuga tillsammans med sambons syster, så sambon åkte med dom dit ut. För nu hade han äntligen tagit ut båten för sommaren och nu skulle båten till vår brygga.... Jag tog bilen och rattade iväg till vårt sommarparadis.

Men tyvärr kom jag mig inte ända fram till husen. Två stora tallar hade blåst över vägen och de var alldeles för tunga för att jag skulle kunna lyfta stammarna åt sidan. Jag fick allt lov att stanna bilen mitt på vägen och vandra iväg med matkorgen till kylskåpet ute vid vårt sommarhus....

Lördagen var varm, men lite molnig. Till kvällen utlovades mera moln och framemot natten regn. Efter ovädret Sylvia (som inte var så eländigt som övriga Nordens oväder Hans, men som ändå hade visat sina muskler) gick jag runt på tomten och plockade bort små trädgrenar och kollade in högvattnet. Sedan gick jag ut i hallonsnåren och där tillbringade jag timmar med att plocka massor av bär.

Sambon hade kommit puttrande med vår Buster och angjort bryggan - som låg över vattenytan! Han gick för att kollade in de två tallstammarna längs vägen och fick lov att hämta motorsågen för att såga upp stammarna och göra vägen farbar igen. Så kunde han köra bilen till parkeringen och därefter började han elda bastun medan jag fortsatte plocka hallon....  I år är det verkligen ett fint hallonår och då gäller det att förse sig med alla de goda bären som finns ute i naturen! Jag har alltid älskat att plocka just hallon. Goda är de dessutom!


När jag gick ner till kvällsbastun för att tvätta av mig svetten från hallonsnåren märkte jag att kvällarna börjar bli mörkare - i alla fall när molnen har dragit in... Midsommarens ljusa nätter börjar bli ett minne blott, men oj så härligt med dessa ljumma augustikvällar!

När jag så efter den varma bastun satt i bastukammaren och ångade av mig såg jag det spännande mönstret i bastudörren...



När jag gick upp till stugan igen var klockan omkring 22 på kvällen och solen gjorde sig redo att krypa bakom skogstopparna, men den skymdes för molnen. Där mot öster såg det ut att bli en vacker natt, jo det var precis så väderprognosen utlovat - vi skulle få regn medan hela övriga landet skulle få fint väder...

Men det gick ju ingen nöd på oss! Där satt vi inne i en varm stuga, renskrubbade, och åt lite gott till kvällen och lyssnade på radion. Och precis som vanligt blev jag ovanligt trött och kröp förnöjt ner i sängen och somnade som en stock....

På morgonnatten hörde jag ett lätt regn smattra på taket, och när jag så äntligen klev upp ur sängen (när jag kände kaffedoften från köket) hade regnet upphört och en ny spännande dag kunde börja.... Men med om vad som sedan stod på programmet blir det en annan dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar