onsdag 5 april 2023

Rimfrost i vassen

 I morse åkte vi tidigt ut till vårt dagsverke vid sommarstugan. Det var strålande solsken och klarblå himmel. Natten hade varit kall men det hade utlovats varmare väder framemot eftermiddag. Det gällde att söka sig ut över isen innan snö och is började bli alltför våt och sladdrig (och innan det blev klibbigt före för arbetsskotern)...


 Hemmavid såg vi ingen rimfrost men nere vid havsfjärden var det vacker rimfrost! Morgonen bjöd på minus 5 grader och det var så vackert när vi kom vandrande över isen (hade tyvärr kameran i ryggsäcken...). När jag skickat ut sambon på den först turen ut till ön gick jag en runda för att fota lite rimfrost innan solen brände bort allt det vackra.


Efter en stund gick jag in i stugan för att göra upp eld i Jötul:en och så försåg jag mig med en mugg kaffe och satte mig ute i solen som redan värmde gott ute på verandan. Allt efter dagen led blev det varmare och varmare, termometern visade på +8 grader under eftermiddagen. Snön smälte - nästan så det hördes... och slutligen hade sambon bestämt sig för att nu hade han hämtat sista stocklasset från ön. Jag suckade förnöjt och det blev en sista fikapaus innan vi gick över isen  för att komma fram till bilen och åka hemåt.

Jag hoppas innerligt att det blir varmare väder över påsken! Och jag hoppas de vinterkalla nätterna med rimfrost på morgonen är ett minne blott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar