torsdag 13 april 2023

Påsken är över....och så kom våren!

 Årets påskhögtid är över och vardagen har tagit vid. De soliga dagarna har fortsatt och fortsatt, inte minsta regndroppe har synts till. Ännu har vi massor av snö, men vägarna är torra och fler och fler vårtecken visar sig. 

Välkommen säger jag till Våren!

Snödropparna blommar under den gamla enen vid växthuset. Någon vecka senare än normalt, men titta dom blommar där mitt bland fjolårslöven!

Under snödrivan spirar rabarberbladen.... jo som sagt, vi har massor av snö ännu!


På påskdagen fotade jag de gula påskliljorna som vi fått av vår snälla trädgårdsmästargranne. Och som ni ser låg meterhöga drivor ännu kring huset. Men snön smälter, jo den smälter! Igår, onsdag, hade vi hela + 15 grader på eftermiddagen! Och i natt hade vi inte ens minusgrader, tror bestämt det var första gången detta år.

Så här på våren är det jobb ute på vedbacken. Vi började under påsken trots att det låg mycket snö över vedhögarna.... Vi har jobb hela våren med att klyva ved, men det behövs säkert mera bränsle till nästa kalla vinter också, så det gäller att jobba på.

Det ultimata vårtecknet är när jag äntligen kan börja fixa i växthuset. Förutom flyttfåglarnas återkomst är nog trädgårdssäsongen det jag mest har längtat till. På påskdagens kväll lyste kvällssolen in i mitt lilla växthus på allt bråte som lagrats där inne under vintern - men igår städade jag ur huset och började vattna mina dahliaknölar och sådde mina tagetesfrön.... Nu kan det bli förmiddagskaffe där inne i väntan på att det riktiga odlingssäsongen kan börja! Tror dock att mina grönsaker som spirar inne i köket får står här inne ännu någon dag, för nattfrosten kan ännu behaga ställa till det...

Välkommen Våren! Nu kör vi!

Idag ser det ut att bli ännu en solig aprildag (rent av en hel solig vecka!).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar